שאל את הרב

סכון החיים בארץ ישראל

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/01/02 04:44 כד בטבת התשסב

שאלה

שלום,רציתי לשאול מה הוא הגבול בין יישוב הארץ לבין "ונשמרתם מאד לנפשותיכם"? האם יישוב הארץ מחייב הקרבת נפשו של האדם בכל מצב? הרי התורה כתבה "וחי בהם" ולא למות במצוות! האם האידיאל של יישוב הארץ תקף עד לנשימתך האחרונה או שאולי עדיף לחיות בחו"ל ולקיים את המצוות במלואם?תודה רבה...

כנרת

תשובה

שלום כנרת,
באתר של חברים מקשיבים יש תשובה שלמה בנושא של יישוב הארץ וסיכון, בכתובת: https://www.kipa.co.il/noar/q.asp?id=1936 , נא עייני שם.

שאלת האם ישוב הארץ תקף עד לנשימתך האחרונה או שעדיף לחיות בחו"ל ולקיים המצוות במלואם.
התורה אינה מצוה ח"ו להתאבד. ולכן אם ישנה מציאות שבה אדם בטוח לגמרי שהוא ייהרג, אסור לו להיהרג. לכן, למשל, ודאי שאסור לאזרח ישראלי להיכנס סתם לעזה... זו התאבדות.
ב"ה, אנחנו לא נמצאים במציאות הזאת. יש לנו מדינה וצבא חזק. ועם כל הכאב על הצרות והפיגועים בזמננו, אין זו התאבדות חלילה, ואנחנו ממשיכים בדרכנו.

צריך לקיים את המצוות במלואם, כמו שכתבת, וזה אפשרי רק בא"י. הרבה מצוות הן "מצוות התלויות בארץ", ובחו"ל אי-אפשר לקיימם (כמו תרומות ומעשרות וכו').
גם לגבי שאר המצוות שמקיימים גם בחו"ל (כמו שבת ותפילין), כבר אמרו חז"ל על הפסוק "הציבי לך ציונים" - שבחו"ל המצוות הן רק ציון וסימן, שלא נשכח את המצוות כאשר נזכה לחזור לא"י. הערך של כל מצוה בחו"ל אינו דומה כלל לאותה מצוה בא"י, גם אם אנו לא מרגישים זאת בכל מצוה שאנו מקיימים.
וכמובן שהגר בחו"ל מפסיד גם את המצוה החשובה והענקית של ישוב א"י, שחז"ל אמרו שהיא שקולה כנגד כל התורה כולה (ואמרו זאת רק על כמה מצוות מיוחדות).

בהצלחה וכל טוב
יונתן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות