שאל את הרב

מקרה חשוב שקרה בשבת, אשמח לתשובה מהירה, בבקשה.

חדשות כיפה הרב שי פירון 23/06/02 03:04 יג בתמוז התשסב

שאלה

בס"ד

לרב שי פירון שלום רב,

מקרה שהיה בשבת בבוקר כך היה: קמתי מוקדם מהרגלי (5:00) וישר הלכתי לתפילה (הייתי במהלך הדרך לביה"כ עם טלית עליי). בדרך הלכתי קצת כי זו הליכה של איזה 10 דקות עד לתפילה.. ופתאום ראיתי איזה בחור (בן 20 פחות או יותר) אחד שישב במושב האחורי של מכונית, זיהה אותי כמי שהולך להתפלל, ואמר לי: "אשרייך, אחי (אני בן 17 רק לידיעתך), הלוואי ואני הייתי כמוך".

לא הספקתי לחשוב על תשובה הולמת כי הרמזור של המכונית שבו הוא וחבריו נסעו עמד להתחלף - ורק עניתי: "הכל אפשרי" (התכוונתי שאלוקים גדול ושאסור להתייאש וכו'.. אבל לא יודע אם הוא הבין אותי ככה) - ישר לאחר שסיימתי לדבר הרמזור התחלף והמכונית נסעה.

המקרה הזה כאב לי נורא כל השבת.. התפללתי על הבחור ההוא (למרות שלא ידעתי אפילו את שמו..) - אבל ידעתי מעבר לכל ספק, שה' מכוון את תפילותיי אל אותו האדם. ממש כאב לי על אדם שרוצה לשוב לדרך השם ופשוט אינו יודע מה עושים.. כל פעם שאני נזכר במקרה אני ממש מתחיל לבכות.. בתקווה שהדמעות יעזרו לאותו האדם ולאנשים בסגנון שלו שמייחלים לתשובה.

בכל מקרה, לקטע המעשי, השאלה שלי היא:

האם פעם הבאה אם ייקרה לי כזה מקרה, יהיה מותר לי - לשאול את מס' הטלפון של אותו האדם? (בלי פעולה של חילול שבת אלא רק לזכור אותו בראש..) - בעקרון זו הכנה מקודש לחול, ואולי אף אני מעכב קצת את נסיעת המכונית מה שגורם לעוד יותר חילול שבת - אבל אולי הנסיבות של אדם שרוצה לחזור בתשובה - מקילות ומותר לעשות את זה? אם היה הבחור אומר לחבריו לעצור (כנראה הוא חזר ממסיבה או משהו בסגנון), והיה שואל אותי למספר הטלפון שלי כדי שיתקשר במוצ"ש או ביום חול אחר - האם היה מותר לי להביא לו למרות שהדבר בוודאי יגרום לחילול שבת? אני מניח שלא, וכך גם חשבתי באותו רגע, למרות שאז בכל מקרה היו לי כמה שניות ספורום בלבד, לחשוב.

מה הרב מציע לעשות, במקרה כזה, כדי לנסות לקרב את האדם? ברור שלהוציא אותו עכשיו מהרכב לתפילה, איני יכול - זה לא הזמן ולא הרגע.. ובוודאי לא התזמון הנכון. מה כן מותר לי לעשות כדי שתהייה לי הזדמנות לדבר איתו לאחר שבת כדי לנסות לקרב אותו יותר (והאם בכלל זה אפשרי, הכנה מקודש לחול, וכו')..

יהי רצון שייזדמן לי לפגוש את אותו הבחור פעם נוספת ולנסות לקרבו לחיק היהדות, אני חייב להגיד לך כבוד הרב, שזעקתו ממש נגעה לליבי,

תשובה

ב"ה

שלומות


אם ישאלך הבחור למספר הטלפון שלך ואינך רואה שיש בידו נייר או כלי כתיבה, ואתה ענית לו והוא כתב אין בכך איסור מבחינתך. וגם לך מותר לשאול איך תוכל להיות אתו בקשר שהרי יש כאן דבר מצוה.
ובכל מקרה, אני מקווה שיזדמן לך לפגוש אותו אדם שנית.



בברכה,

שי

כתבות נוספות