שאל את הרב

מקומות מקודשים ביהדות

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 26/12/01 07:21 יא בטבת התשסב

שאלה

האם יש קברים מיוחדים ביהדות?

האם מבנה הקבר היהודי שונה משאר הקברים?

האם ישנם הרים מקודשים?

אם תוכלו לענות על שאלותי במהירות אודה לכם מאוד, אנא נסו למהר.

בתודה מראש

עדי

תשובה

בס"ד

לעדי
שלום

מקור כל אדם הוא מציאות רוחנית ולכן גם כשגופו כלה באדמה אין רוחו כלה. מכאן היחס החיובי למישהו שמת במיוחד אם הוא מת לא למען עצמו אלה למען הכלל. ולכן אנו זוכרים חיילים שנהרגו לפני עשרות שנים.
לעומת זאת אף אחד לא זוכר את הבהמה שנאכלה לפני שבוע, אפילו לא זה שגידל אותה בעדרו. הוא לא עושה לה אזכרה, לאתולה את תמונתה על חדרו, לא מצטער עליה וכו' כיון שבהמה היא בעיקר בשר, וכשכלה הבשר אין לזכרונה כל ערך. (אגב. אני צמחוני)

מכאן הערך שאנו מיחסים לקברים של אנשים שגם אחרי פטירתם וכליון גופם השאירו חותמת רוחנית על העולם עד כדי כך שהם לא נשכחו אחרי מאות ואלפי שנים. הלואי עלינו שנשאיר חותמת כזו בעולם.
עד כאן התשובה הראשונה לשאלתך.

לשאלה השניה - הקברים של היהודים לא בתוך העיר, הם מסומנים, לא באיזור מגורים, עמוק באדמה כדי שבעלי חיים לא יתעסקו עם הגוף. מסומנים במצבה כדי שלא יחרשו בטעות את המקום ויזלזלו בנפטר. ואע"פ שמדובר בגוף בלבד, הגוף הזה היה פעם משכן לנשמה. ולא צריך לזלזל בו. במיוחד שכל אדם נברא בצלם אלוקים.

לשאלה השלישית
אלוקים קובע את ערכו של כל מקום. והוא קבע שארץת ישראל היא קדושה. מקומות שאנשים הטביעו בהם את חותמם רכשו ערך יותר גדול.
אנחנו לא עובדי שמש, ירח והרים קדושים. אנחנו יודעים שקדושתו של ה' מתפשטת על ברואיו, במיוחד על בני אדם "והייתם קדושים כי קדוש אני" ומכאן לכל דבר שדבק בקדושתו של ה'.

בהצלחה

כתבות נוספות