שאל את הרב

מעמד האשה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 14/08/02 11:45 ו באלול התשסב

שאלה

בס"ד

1. רש"י אומר שלומדים מהפסוק: "ואמר אבי הנערה אל הזקנים..." (כב, טז) שאסור לאישה לדבר בפני האיש. האם הדברים הם כפשוטם?

2. כמו כן אומר רש"י בפסוק "כי יהיה נערה בתולה מאורשה לאיש ומצאה איש בעיר ושכ עמה" שפרצה קראת לגנב ואם הייתה נשארת בבית זה לא היה קורה לה...

שאלתי על כך חבר שלי וניסינו להגיד שעניין הראשון מדובר שאסור לאישה לדבר בפני איש בענינים אלו (של עריות וזנות) דווקא.

ולגבי השאלה השנייה הלשון של "מציאה" מרמזת כנראה שלא מדובר כאן במישהי שהולכת למכולת אלא שסתם מסתובבת לה ברחוב...

אשמח לשמוע את דעת הר' וכן את דעתו על התרוצים הנ"ל

תשובה

בס"ד

1-יש סדר בעולם. מוכרחים להכיר בזה. כל מי שאומר "כולם אותו דבר " – משקר. זה לא אומר כי מי שמדבר ראשון הוא יותר חשוב או יותר בעל ערך. זה אומר שיש סדר בעולם. וכאשר מישהו מהמשפחה צריך לדבר בשם המשפחה – ידבר הגבר. אחרת שנים ידברו כאחד ויהיה ויכוח בניהם מי ראשון וכל אחד יאמר אחרת ויהיה בזיון.
זה פשט הענין שאסור לאשה לדבר בפני האיש. לא "איסור" כמו כל איסורי תורה אלא "מנהגי דרך ארץ".
גם כשצריך להדריך ילדים בבית יש צורך שמישהו יאמר לילד מה לעשות. תתאר לך שהאבא יאמר א' והאמא תאמר ב'. מה יעשה הילד? ג' ד' או ה'.
ברור?

רק שהאבא צריך לדעת לשמוע את דברי האמא לפני שהוא מדבר. וכשבחורה בוחרת לה בעל לחיים – כדאי לבדוק שהוא בן אדם ומתחשב וכד'. כמו,,, יעקב ששאל את רחל ולאה לפני שעזב את חרן. למרות שזה כבר היה אחרי צווי ה' לעזוב את חרן וללכת לארץ ישראל!!!
וכשהציעו לרבי אלעזר בן עזריה להיות נשיא ישראל - הוא שאל קודם את אשתו את מסכימה? מה דעתך כדאי או לא? והעצות שהיא נתנה לו מובאות בגמרא והן היו נכונות וחשובות.

לא דיכוי. אלה התחשבות והאזנה והקשבה וסדר בחיים.

אני יודע שזה לא מה שמקובל היום לחשוב שכאילו כולם שווים וכולם אותו דבר וכולם מדברים בבת אחת וכולם ממש ממש שווים בכל ואין בכלל סדר. זה לא נכון.
יש סדר בחיים!!

2- לגבי הענין השני כדאי שתדעו כי באמת ש"פירצה קוראת לגנב". זה לא מצדיק את הגנב ולא את הנוכל. וזה לא אומר שהקרבן אשם. ח"ו. אבל זה מחייב את האדם לחשוב היטב מה הוא עושה. אם אדם עשה בביתו פרצה – שידע לו שיבוא בסוף איזה גנב. זה או זה. אף אחד מהגנבים - לא ינקה אבל הטיפש - הפסיד.
הוא הדין באשה שמטיילת לה בלילה בשעות חשוכות, עם מיני או עם מקסי. היא לא תוכל לנקות את עצמה מאחריות להצעות מגונות או למעשים מגונים שיופנו כנגדה.
אני מדגיש שזה לא הצדקה לאנס הפוטנציאלי – זה רק "חכמת חיים" לאשה שלא רוצה לעבור חוויות נוראיות. לכן כדאי לה לדעת כי אע"פ שהאנס ישב לו בסוף בכלא. היא תסתובב עם צלקות נפש לכל החיים, וחבל. כי אפשר לנקות אותן – אבל זה קשה והוא לא יעזור לה.
הדברים נכונים גם לאלו המסתובבות בלילות, וגם לאלו המסתובבות ברחובות מפוקפקים. גם לאלו המתרועעות עם טיפוסים מפוקפקים. וגם לאלו הלובשות בגדים חשופים. לפי המידה כך האחריות, והעושה את כולן -–לא תנקה.

אבל מי ששומרת על עצמה ומשתדלת שלא יכשלו בה אחרים, זוכה לשמירה של מעלה.

שנה טובה
ברכה והצלחה

כתבות נוספות