שאל את הרב

מנין החיוב לבתי דין בכל עיר

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 20/11/03 01:16 כה בחשון התשסד

שאלה

בס"ד

שלום רב,

הסנהדרין מוזכר בתורה כבית משפט, בעניינים אישיים, פלילי ואזרחי "כי יפלא ממך דבר למשפט" "בין דם לדם בין דין לדין בין נגע לנגע" ולא כפוסק הלכה.

מהו המקור בתורה המסמיך את הסנהדרין ובתי הדין המקומים לפסוק הלכה?

תשובה

בס"ד

אם תקרא עוד פעם את הפסוק תמצא תשובה למה שאתה שואל.: "כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין דָּם לְדָם בֵּין דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ"
בכל מקום המילה "בשעריך" פירושה בבית הדין. גם כאן הכוונה שיש לבתי הדין המקומיים ספקות בהלכה - הם הולכים לבית הדין הגדול שבירושלים.
וכך כותב הרמב"ם (הלכות ממרים פרק א הלכה א ד)
"בית דין הגדול שבירושלים הם עיקר תורה שבעל פה והם עמודי ההוראה ומהם חק ומשפט יוצא לכל ישראל"
"כשהיה בית דין הגדול קיים לא היתה מחלוקת בישראל אלא כל דין שנולד בו ספק לאחד מישראל שואל לבית דין שבעירו אם ידעו אמרו לו אם לאו הרי השואל עם אותו בית דין או עם שלוחיו עולין לירושלים ושואלין לבית דין שבהר הבית אם ידעו אמרו לו אם לאו הכל באין לבית דין שעל פתח העזרה אם ידעו אמרו להן ואם לאו הכל באין ללשכת הגזית לבית דין הגדול ושואלין אם היה הדבר שנולד בו הספק לכל ידוע אצל בית דין הגדול בין מפי הקבלה בין מפי המדה שדנו בה אומרים מיד אם לא היה הדבר ברור אצל בית דין הגדול דנין בו בשעתן ונושאין ונותנין בדבר עד שיסכימו כולן או יעמדו למנין וילכו אחר הרוב ויאמרו לכל השואלים כך הלכה והולכין להן משבטל בית דין הגדול רבתה מחלוקת בישראל זה מטמא ונותן טעם לדבריו וזה מטהר ונותן טעם לדבריו זה אוסר וזה מתיר".

בהצלחה

כתבות נוספות