שאל את הרב

מלחמת מצווה

חדשות כיפה הרב שי פירון 03/03/02 06:57 יט באדר התשסב

שאלה

כבוד הרב שלום,

א. האם המצב בארץ כיום מוגדר כ"מלחמת מצווה" והאם נשים חייבות במצווה זו ("...חתן מחדרו וכלה מחופתה")

ב. מלכתחילה בנות צריכות לשרת שנתיים שירות לאומי (כמו חיילות המשרתות שנתיים בצבא ללא אפשרות בחירה), מדוע התרו הרבנים לבנות הדתיות לבחור שנה או שנתיים?! למה שבנות חילוניות (או דתיות) שבצבא ישרתו שנתיים ללא אפשרות בחירה בעוד שבנות בשירות הלאומי יכולות לבחור אם לשרת שנה או שנתיים...?

תודה רבה ויישר כוח,

ענת

תשובה

ב"ה


ענת,

ברכת ה' עלייך!

אכן, המצב היום מוגדר כמלחמת מצוה ולפי פשט דברי הגמ' גם הנשים חייבות להצטרף למלחמה זו. אומנם, מפרשי המשנה והגמרא נחלקו בשאלה כיצד הם מצטרפות ומה בדיוק היתה תרומתן: האם למערך הלוחם או למערך התומך?
בכל מקרה, על פי מה שלמדנו ממורנו הרב צבי יהודה זצ"ל יש ללמוד הנחיה זו כפשוטה ורק בשל העובדה שסדרי הצניעות בצבא בעיתיים והוירה הכללית מזיקה לנשמת הבת, הרי שיצא שכרו בהפסדו, ואין מצילים נפש אחת על ידי שמפסידים את נשמת החיילת.
ואכן, בחלק מהמקומות בצבא, המציאות היא מאוד מסובכת. צבא זו מסגרת מחוספסת שבה רגישות ועדינות לא תמיד באים לידי ביטוי. אומנם, אין המצב דומה בכל הבסיסים ובכל החילות. אבל, אי אפשר ללהתחיל ולבחון כל מקום למקום ולכן ההנחיה היא כללית ומקיפה.

ביחס לשאלתך השניה, אם שירות לאומי היא מסגרת חלופית לשירות צבאי הרי שיש לשרת את אותה מסגרת זמן שמשרתים בצבא. (דרך אגב, נראה לי שפחות משנתיים!)


בברכה


שי

כתבות נוספות