שאל את הרב

מי צריך את התלמוד?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 18/12/01 15:27 ג בטבת התשסב

שאלה

כבוד הרב האהוב שלום וכט"ס!

קראתי לא מכבר מאמר בנושא אי נחיצותו של לימוד התלמוד בימינו. או לפחות ערכו המועט. לאמיתו של דבר נגעו הדברים לליבי כאשר ידוע לי כי לא מעט מהציבור אינו מצליח "להתלהב" מלימוד הגמרא ? האם ישנה תשובה ניצחת בנושא זה?

איחולים לבביים להמשך פעילותך הברוכה

משה

תשובה

בס"ד

למשה שלום
לדעתי אין כמו התלמוד להבין את עומק היהדות, דרכי החשיבה, דרכי הויכוח, הצדדים השונים של כל ענין, יכולת ההכרעה.

אי אפשר בכלל לגשת אל היהדות בלי התלמוד.

יכול להיות שקשה ללמד תלמוד מישהו שזה לא בראש שלו. זה לא אומר שצריך ללמד אותו בעל כורחו. ההלכה אומרת שלא מלמדים תלמוד למישהו שלא הגון אע"פ שהוא רוצה. כל שכן שלא תלמד מי שלא רוצה.
צריך ללמד אותו הקדמות מתאימות שירצה לרדת לעומק החיים. לעומק ההויה. אם מה שמספק אותו זה נעלי "נייק" וכד' אם כשיש לו תוכניות טובה בטלויזיה הוא מבסוט עד הגג - לא אצליח לשכנע אותו לעמול על התורה. ובלי לעמול על התלמוד - זה לא הולך.

אז צריך לשכנע בן אדם לעמול. לשכנע שחסר לו משהו. לשכנע שהוא ימצא את זה בתלמוד. זה לא קל אבל גם לא כל כך קשה. כי אם מישהו ניגש לתלמוד ברצינות - הוא מוצא שם את הכל.

אומר לך מנסיון אישי. עד סיום השמינית לא כל כך אהבתי ללמוד גמרא. רק בסוף השמינית נפל לי האסימון (אז לה היה טלקרד) והתאהבתי בתלמוד עד סופי. הייתי לומד גמרא כמעט עשרים שעות ביממה עד שנכנסתי לחיים המעשיים. גם היום זה הדבר שמשמח אותי יותר מכל ואני לא חושב שאני צריך לשמור את כל הטוב הזה רק לעצמי. לכן אני מציע למי שמתאים ללמוד תלמוד.

גם לך!

כתבות נוספות