שאל את הרב

מחצית השקל

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 15/08/02 17:31 ז באלול התשסב

שאלה

"כי תשא את ראש בנ"י לפקודיהם...ונתנו איש כופר נפשו לה' בפקוד אותם..זה יתנו כל העובר על הפקודים מחצית השקל בשקל הקודש..כל העובר על הפקודים מבן עשרים שנה ומעלה ייתן תרומת ה'"(שמות,כי תשא,ל,יב-יד)

הרמב"ם והרמב"ן פוסקים שחיוב שקלים מתחיל מי"ג שנה ככל המצוות בתורה,ומה שכתוב מבן עשרים שנה ומעלה זה רק לתרומת אדנים.

אבל הרע"ב והגר"א ועוד סוברים שגם חיוב שקלים זה מעשרים שנה ומעלה(ראה גם ספר החינוך).

הרא"ש פסק שנשים פטורות מתפילת מוסף משום שזה לזכר קורבן מוסף שהובא מכסף שקלים,ונשים לא מחויבות לשקלים ואין להם חלק בו לכן הן פטורות.יוצא מכאן שגם פחות מעשרים שנה גם כן פטור לדעת הרע"ב והגר"א מתפילת מוסף.ועוד יש לומר:"כל הפטור אינו מוציא אחרים",א"כ אין לפחות מעשרים שנה לעבור לפני התיבה לתפילת מוסף!וזה קשה מאוד!אם אפשר תשובה.יהודה.

תשובה

ב"ה ערב שבת פרשת כי-תצא תשס"ב

ליהודה שלום!

נשים לא מחויבות כלל במחצית השקל, בעוד שגדול פחות מגיל עשרים עתיד להתחייב כשיגיע לגיל עשרים.
יתכן וגיל עשרים קשור ליכולת של האדם לפרנס את עצמו, מצאנו בהלכות מכירת קרקעות שקטן מוכר בנכסי אביו רק משיגיע לגיל עשרים, בגלל שיקול הדעת הנצרך למכירת קרקע, ויתכן וזה הטעם במחצית השקל, ואז יתכן שמגיל בר מצוה חל בעצם החיוב ככל מצוות התורה, אלא שהתורה לא דרשה זאת מגיל זה בגלל הקושי של נערים למרות שהם גדולים מבחינה הלכתית להתפרנס ולהביא כסף למקדש, המציאות כיום וגם בעבר שרובם עדיין סמוכים שלחן אביהם, ולכן בגלל שעצם החיוב קיים יש מקום לחייבם בתפילת מוסף משא"כ בנשים.
בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות