שאל את הרב

מחנכים אותנו לחפף ביהדות

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 24/10/02 21:52 יח בחשון התשסג

שאלה

לכבוד הרב אליהו:

יש לי כמה שאלות, אשמח אם תענה לי בהרחבה:

1.למדתי הלכות "נטילת ידיים בבוקר", וראיתי דיעות שונות בקשר להקפדת ד' אמות כיום.

יש הטוענים שראוי להקפיד, ואילו יש האומרים שהיום כל הבית בגדר של ד' אמות.

עכשיו אני לא יודעת מה לעשות, האם להקפיד על כך או לא?

2.שמעתי שיעור של הרב ,,,,, על צניעות, והוא הסביר שמותר ללכת עם מכנסים רחבות בטיולים.

ואני לא הבנתי למה מותר ללכת עם מכנסים? ואם מותר אז למה רק בטיול?

3.אני מרגישה שהדברים השלילים בספרים (של חול) ושירים (של חול) רבים יותר מהדברים החיובים, אבל כל הזמן מלמדים אותנו שעלינו לא להתנתק מהעולם הזה וכדו' ושעדיף להיות אדם גדול עם טעויות בדרך, מאשר להיות אדם קטן, אבל אני מרגישה שהניתוק במקרים האלה הוא חיובי, והייתי רוצה לדעת את דעת הרב בענין.

תשובה

בס"ד

א- אנחנו נוהגים ללכת מיד בקומנו מהשינה ליטול ידים בלי לדבר ולא לעשות מאומה לפני הנטילה. לא ליגע בעין או באוזן לחכך וכד - מיד לנטילה. אבל איננו מקפידים ליטול ממים שליד המיטה כי פעמים רבות נופלים למים אלו או נתקלים בהם או שמניחים אותם תחת המיטה או שנשפכים קצת מהמים במקום הילוך בני אדם. ובקיצור מצויות בהם הרבה תקלות. לכן אנו מעדיפים את הדעה שאומרת שכל הבית נחשב לענין זה כארבע אמות. וכך נמנעות הרבה מחלוקות וכעסים אפשרים בתוך הבית.

ב- אנחנו לא נוהגים בהיתר זה. מהסיבות שאמרת.

ג- אני ממש ממש ממליץ לך שלא לקרוא בספרים אלו. את תהיי הרבה יותר גדולה אם לא תקראי את ההגיגים שלהם. יש ביהדות את כל מה שיש שם והרבה יותר. ומה שיש שם ואין ביהדות - בד"כ אינו שווה הרבה. אבל יש שם הרבה רוע שמוסתר בתוך סיפור יפה. ערכי חיים שנראים יפה בסיפור - אבל הם מנותקים מהאמת של המציאות. אדם קורא ספרות חול ומלקט משם איזו דרך והשקפה על החיים שהיא לא נכונה ומביאה או עלולה להביא למעשים שלילים.
בקיצור - אני לא כל כך מבין מה יש להתלהב מספרות החול של יהודים או של נכרים. פרקי אבות ושפת אמת מלהיבים אותי הרבה הרבה יותר.

כתבות נוספות