שאל את הרב

מועד בדיקת חמץ למי שנעדר מביתו

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 17/07/02 07:58 ח באב התשסב

שאלה

אדם שלא יוכל להיות בליל הבדיקה בביתו, מתי עליו לבדוק את החמץ?

תשובה

שלושים יום קודם הפסח כבר חלה עלינו החובה "להזהר בצורכי הפסח" (רש"י פסחים ו,א), ובמקרים מסויימים כבר חלה עלינו החובה לבער את החמץ, אף שעדיין לא הגיע ערב פסח ממש.

היוצא מביתו לאחר פורים (כגון היוצא למילואים) ובביתו לא יישאר מי שיבדוק את החמץ בלילו של ערב פסח, או שמאחסן רהיטים במחסן ומשער שתקשה עליו הבדיקה באור לי"ד בניסן - חייב לבדוק קודם יציאתו וקודם האיחסון, גם אם יודע שאיש לא ישהה בביתו במשך חג הפסח. בדיקה זו צריכה להיעשות בלילה לאור נר וללא ברכה. לאחר הבדיקה יש לבטל את החמץ בנוסח "כל חמירא... דאיכא בביתא דין (=בבית זה) דחזיתיה ודלא חזיתיה...".
אדם אינו חייב בבדיקה זו אם יהיה מי שיעשה זאת עבורו בלילו של ערב פסח.

מי שיוצא מביתו עוד קודם פורים, אף שיודע שישוב לביתו רק לאחר פסח - אם יש לו חמץ ידוע בביתו, חייב לבערו לפני צאתו.

אם יודע שישוב לביתו לאחר זמן הבדיקה, אבל בפסח עצמו ישהה בביתו - חייב לבדוק גם אם יוצא מביתו לפני פורים.

אדם נפטר מחובת הבדיקה רק אם יוצא מביתו קודם פורים, ויודע שאיש לא ישהה בבית במשך כל חג הפסח. אולם, כאמור, חמץ בעין חייב גם הוא לבער מביתו.

אם ייכנס אדם אחר לדירתו (בשכירות או בהשאלה) של אותו אדם, חלה חובת הבדיקה והביעור על הדייר החדש.

אם יודע היוצא את דירתו שהנכנס לא יקיים את מצות הבדיקה והביעור _ עליו לנהוג כאילו עוזב את דירתו ריקה, ועליו לבדוק בלילה לפני שעוזב.

אם הנכנס לדירה הוא אינו יהודי - לדעת מרן הבית-יוסף אם היציאה מהדירה מתבצעת בתוך 30 יום קודם לפסח, והיוצא יגיע למקום שבו לא תחול עליו חובת הבדיקה (כגון, אם יתארח אצל אחרים) - על היוצא חלה החובה לבדוק ולבער, למרות שהדירה תהיה בידי גוי. אולם לדעת הרמ"א - הוא פטור מבדיקה.

לכאורה מכירת החמץ עשויה לפטור אדם מלבדוק את ביתו. אולם ברבנויות רבות מתבצעת המכירה לגוי רק ביום י"ד (קודם השעה החמישית), ונמצא שבלילו של ערב פסח (אור לי"ד) היה החמץ שבבית בבעלותו של בעל הבית. משום כך, יש רבנויות שהידרו למכור את החמץ לגוי פעמיים, פעם אחת לפני ערב פסח, ופעם שניה ביום ערב פסח. העוזב את ביתו לפני פסח, ולא יחזור אלא לאחר הפסח, יפנה למכירת חמץ דווקא לאחת מרבנויות אלו.

ב30- הימים שקודם הפסח צריך לדקדק ולעיין בכל דבר שעושה בתוך ביתו, שלא ישאיר בו חמץ, ולהקפיד שהילדים לא יקחו עימם חמץ לפינות נידחות בבית, או ידביקו חמץ בכל מיני מקומות, שלאחר מכן יישכחו או שיהיה קשה להסיר את החמץ משם.

זהירות דומה נדרשת מהגננות והמהמורות בכיתות הנמוכות - לא להשתמש בימים אלה בדבק העשוי מקמח.

כתבות נוספות