שאל את הרב

מוזיקה. מזיקה או לא?

חדשות כיפה הרב שי פירון 22/04/02 10:06 י באייר התשסב

שאלה

שלום, ברצוני קודם כל לספר מעט על עצמי ועל המוזיקה: אני נערה שמאד מאד אוהבת מוזיקה ואפשר להגיד שבכל רגע שאינני עוסקת בדברים אחרים- אני שומעת מוזיקה. שני רבנים בבית ספרי דיברו איתנו על מוזיקה, אחד אמר שכל עוד המוזיקה לא פוגמת באדם והאדם עדיין דובק במצוות ולא מתרחק מהדת בעקבותיה אין במוזיקה שום דבר רע והוא התכוון לכל סוגי המוזיקות (פרט לשירים "מלוכלכים" שגם ככה אינם מתאימים) והרב השני אמר שלדעתו כל מוזיקה פרט למוזיקה חסידית היא מוזיקה שלא טוב לשמוע וגם אם האדם חושב שהוא יכול לשים לעצמו את הגבול ולדעת איזו מוזיקה לא לשמוע ואיזו כן ולשים לב מתי הוא נגרר אחרי המוזיקה, אז האדם הזה טועה. אני, מסכימה דווקא לדעתו של הרב הראשון אך יכול להיות שזה נובע מהיותי אוהבת מוזיקה ולכן הרי ברור שאני אסכים עם דעת הרב הראשון ולא עם דעת הרב השני כי דעתו מקלה יותר.

ברצוני להוסיף שאני מודעת לעובדה שהמוזיקה משפיעה עלי מאד ואף יותר ממה שאני מדמיינת אבל אני לא רואה את עצמי חוטאת בעקבותיה. ושאני אכן מוצאת את עצמי לא מקשיבה לשירים מסויימים כאשר אני רואה בשיר או באדם השר אותו דברים לא מתאימים להלכה ולרוח ההלכה-עד כמה שאני יודעת.

בכל מקרה, רציתי לדעת מה דעתו של הרב בנוגע לשמיעת מוזיקה מכל הסוגים (פופ, רוק, חסידית, ישראלית, לועזית וכו').

תודה רבה -הדס-

תשובה

ב"ה


שלומות!

אני מבקש להדגיש שתשובתי באה מלב של מי שמרגיש קשור עד נימי נפשו ל....מוזיקה!
אני בטוח שלמוזיקה השפעה עמוקה על האדם. לכן היא מלווה את עבודת הכוהנים בבית המקדש ולכן היא מסייעת להופעתה של הנבואה.
יש אומרים שבשמיים היכל הנגינה קרוב ביותר להיכל התשובה. ויש מי שאומר שהיכל הנגינה הוא היכל התשובה. היינו שיש בכוחה של המוזיקה לפתוח לבבות ולגרום לנו להתחבר אל עצמנו. לכן, אני בטוח שההקשבה למוסיקה צריכה להתצע מתוך עדינות גדולה. מתוך הבנה מה רב ערכה.

2. גדולי עולם הצליחו מתוך האזנה למוזיקה, לדעת מי הוא המלחין, מה מידותיו וכו'. בכך רצו לבטא את הסכנה שבהאזנה למוסיקה שבאה מלב שאינו טהור.
יש להשמר, להזהר, להתרחק - ממצב בו הדמויות להם אנו מאזינים משקפות רשעה ומאיסה ברבש"ע.

3. אני מבקש להדגיש שלא כל מה שנקרא מוסיקה חסידית הופך מיידית להיות קדוש. לא כל שיר שיש לו מילים מהפסוקים הופך להיות שיר שראוי להיות מושר בבית המקדש...יש הרבה מאוד שירים חסידיים שאין בהם עדינות ונעימות.
לכן, מותר לשמוע גם מוסיקה קלאסית, גם פופ, גם רוק וגם מוסיקה חסידית מבלי להקשיב למוסיקה זולה וגסה שמילותיה פוגעות בטהרת הנפש. וראוי להקפיד שלא להאזין למוזיקה אם יודעים שאשיותו של המלחין נוראית, אבל לא תמיד ניתן להקפיד על כך.



בברכה,

שי

כתבות נוספות