שאל את הרב

מה פירוש "כל חי–מאמין"?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/12/01 07:04 יג בטבת התשסב

שאלה

שמעתי מספר פעמים ש"כל חי הוא מאמין", האם זה נכון?

תשובה

שלום לך,
איני מכיר דוקא את הניסוח של "כל חי הוא מאמין", ויתכן שהוא כתוב באיזה מקום, אבל אפשר להסביר את העיקרון שבמשפט זה.
קודם כל צריך לבדוק כיצד מגדירים "אמונה". אם הכוונה למחשבה ולתודעה שה' קיים, כמו שאנשים אומרים "אני מאמין בה'" - זה בודאי לא שייך בבעלי-חיים, ואף לא בכל בני-האדם.
אבל כשמעמיקים במושג האמונה, לומדים שיסוד האמונה הוא עצם הקשר הנשמתי בין כל אדם לה'. הקב"ה הוא שמקיים ומחייה אותנו בכל רגע. הנשמה היא חלק אלוקי שמחייה אותנו. אם כן, מכיוון שלכל אדם יש נשמה, גם אם הוא יכחיש ויצעק שאין לו - ישנה נקודת קשר וחיבור בינו לבין הקב"ה.
לפי זה, כל לימודי האמונה, אינם מחדשים איזה דבר, אלא רק מגלים וחושפים את מה שקיים בתוכנו פנימה. הם גורמים לנו לגלות את הקשר החזק והמוחלט ביננו לבין ה'.
כעת גם נדע, שכאשר טוען אדם שהוא לא מאמין, הוא מתכוון לחלק התודעתי שבו, אבל האמת היא שעצם החיים שלו הם חיבור לה'. כמובן שזה חמור מאוד שאדם אינו מכיר בקשר זה, ומתכחש אליו. אבל הקשר קיים, ועליו לגלות זאת.
אם נלך הלאה עם ההגדרה שאמרנו, נראה שאפילו בעלי-חיים, מבחינה זו, 'מאמינים'. לא שהם חושבים על ה' ומאמינים שהוא קיים, אלא שבעצם הקיום שלהם יש קשר בינם ובין ה' שמחייה אותם. וכן בכל דבר הקיים במציאות, אפילו דומם - שלולא החיות האלוקית שמקיימת אותו, הוא לא היה קיים.

בהצלחה וכל טוב
יונתן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות