שאל את הרב

מה פירוש ה' אלוקים?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 10/08/03 04:12 יב באב התשסג

שאלה

בס"ד

שלום.

יש לי שאלה בנוגע לצמד המילים: "ה' אלוקים".

ידוע, שכשרואים בתנ"ך את צמד המילים הזה, הכוונה היא למידת הרחמים ומידת הדין.

(ה'- מידת הרחמים.

אלוקים- מידת הדין)

שאלתי היא, מה המקור של פרשנות זו?

(מי פירש זאת כך?)

תודה מראש,

תלמידה

תשובה

בס"ד

מקור הפירוש הוא השוני שבין פרשת הבריאה הראשונה שבה כתוב "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ:"
(בראשית פרק א א). וכך בכל הפרשה הראשונה כתוב רק שם אלוקים.
לפרשה השניה שבה כתוב "אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּרְאָם בְּיוֹם עֲשׂוֹת ה' אֱלֹהִים אֶרֶץ וְשָׁמָים" וכך בכל הפרשה יש שילוב של שני השמות.

מסביר רש"י בפסוק הראשון של התורה "ברא אלהים - ולא אמר ברא ה' שבתחלה עלה במחשבה לבראותו במדת הדין וראה שאין העולם מתקיים, והקדים מדת רחמים ושתפה למדת הדין. והיינו דכתיב "ביום עשות ה' אלהים ארץ ושמים".

שם ה' פירושו המהווה את הכל - כמו הורים שמקיימים את הילדים שלהם ושותפים ביצרתם. זה שם שמגלם בתוכו הרבה אהבה ורחמים.
שם אלוקים פירושו שאלוקים שולט על כל הכוחות כולם. ומשמעותו שצריך להתיחס אליו בכבוד כי הכוח אצלו. זה לא משדר כל כך הרבה אהבה ורחמים רק דין.

היחס האמיתי לאלוקים צריך להיות השילוב של שניהם. ולכן יעקב אומר "והיה ה' לי לאלוקים".

ולכן כשאליהו הנביא מראה לכל העם שהבעל הוא סתם עבודה זרה ואין בו ממש ורק אלוקים שליט על הארץ הם צועקים בכל ליבם "ה' הוא האלוקים".

ולכן משה מלמד את בני ישראל לומר "שמע ישראל. ה' אלוקינו. ה' אחד". כי יציאת מצרים היתה ללמד את הקשר הזה שמי שהוא בעל הכוח הוא הוא גם האוהב והמרחם עד מאוד.

ולכן בסוף קריאת שמע אנחנו אומרים "אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹהִים אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכם"

********

ורמז מענין לזה נמצא במעבר יבק שבו יעקב מנצח את שרו של עשו. ואמרו חכמי הסוד ש"יבק" בגימטריה הוא שילוב של שני השמות גם יחד כמו שאמרנו לעיל. שמספרו הוא 112 שהוא חיבור של שם ה'- 26 ואלוקים - 86. ומשמעותו היא שיעקב הגיע להבנת החיבור של שני הכוחות הללו שהם ["מחוברים"].

********

יש מדרגה יותר עליונה להבין שהם ["אחד"] וזה רמוז במשכן שבני ישראל בונים הרבה שנים אחר כך.

וראי מה כתב על זה "בעל הטורים". (הכתוב בסוגרים זה הסבר שלי).

"כאשר צוה ה' את משה". כתיב על כל דבר ודבר. (בבניית המשכן) כנגד מה שאמר משה "מחני נא " הרבה להזכירו, והם י"ח פעמים "כאשר צוה ה' את משה", "וכל אשר צוה ה'". וכנגדם תקנו י"ח ברכות. (בתפילת עמידה) ו(עוד אחד בסגנון שונה קצת) "כאשר צוה ה' את משה כן עשו". ותקנו כנגדו "ברכת המינים" (שהיא הברכה התשע עשרה) ויש בהם קי"ג תיבות. וכן בסופי הברכות, כמו "ברוך אתה ה' מגן אברהם", "ברוך אתה ה' מחיה המתים", ובו קי"ג תיבות. וקי"ג פעמים "לב" בחומש שצריכים כוונת הלב"

משמעות דבריו שיש דברים שהם במדרגה הרבה יותר גבוהה מחיבור והתאמה. הם במדרגה של "אחדות" וזה נרמז בגימטריה שיש לה עוד אחד שהוא הכולל. ולכן המספר של המילה "לב" בתורה הוא 113 ושל כלמילים בברכות התפילה הוא בדיוק 113 וגם של כל המילים בביצוע המשכן הוא בדיוק 113.

וראיתי עוד מקור שממש מתאים לזה והוא תפילת חנה שהיא זו שמתחילה את הביצוע של המלכות ושל בנית בית המקדש וגם בתפילתה יש 113 מילים.

כתבתי לך על קצה המזלג על המשמעות של שם "ה' אלוקים" החיבור בניהם במדרגה גבוה. ו"האחדות" של שניהם במצבים מאוד מאוד גבוהים.

בהצלחה

כתבות נוספות