שאל את הרב

מה עושה האדם הקדמון בבתי ספר דתיים?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 04/05/02 15:21 כב באייר התשסב

שאלה

לכבוד הרב שמואל אליהו שליט"א

שלום רב.

ברצוני לדעת איך היהדות מתייחסת למושגים כמו

"אדם הקדמון" או לממצאים שע"פ הארכאולוגים

הם ממצאים לפני 15,000 שנה.

ברצוני להדגיש שאני חוזרת בתשובה, "מהלב"

ולא "מהשכל" ולכן ברור לי שהתורה הקדושה היא

אמת. חשוב לי לדעת כיצד ליישב "סתירה" זו--

שהרי ע"פ היהדות העולם קיים "רק" קרוב ל-6,000

שנה.

התשובה חשובה לי ביותר, מפני שנתקלתי בעניין

בבי"ס דתי, בו אני עובדת כרגע, וברצוני לדעת מה להשיב לילדים, אם תתעורר שאלה בנידון.

בשביל להמחיש את האבסורד שבדבר, עלי לומר שבמרכז לימוד חדש שהקימו בבי"ס יש על קיר אחד

פלקט "מה רבו מעשייך ה'" עם התייחסות לתורה, ועל הקיר ממול, ממצאים בקשר לאדם הקדמון, שהתפתח כביכול מהקוף.

סליחה על השאלה הארוכה, אבל היה חשוב לי להבהיר... כל זה בבי"ס דתי.

אשמח לקבל את תשובתך,

בברכה,

אחת...

תשובה

אני חושב שבית הספר טועה בכך שהוא מציג את ההשערה הזו של "אדם מקוף" כאילו היא "עובדה מדעית" ובמיוחד שהתמונות מראות לתלמידים כאילו כך זה ממש ממש קרה. ואת יודעת שאפשר לצייר תמונות על כל דבר שיקרי. ותכונתם של התמונות להרשים ולהראות כאילו זה ממש צילום מצב אמיתי. כך ממש קרה.
היה קוף והנה הנה רואים בתמונה איך נולד ממנו בן אדם שקצת דומה לקוף וקצת לאדם וממנו נולד אדם עם נבוט על הכתף. וממנו נולד אדם עם חליפה מרשימה!!

את הרי יודעת שיש כל כך הרבה מחקרים שדוחים אותה מכל וכל את ההשערה הזו של "אדם מקוף" וזה ממש מפליא שמלמדים כך בבית ספר דתי.

זה גם לא חינוכי להעמיד בפני הילדים "שתי דעות" ולומר להם: ביחרו לכם מה שתרצו!.
כך לא מחנכים!
אי אפשר שבית ספר שמחנך לאמונה באלוקים ילמד גם "כפירה" ודברים שהם נגד אלוקים ונגד התורה.
זה אסור גם על פי ההלכה.
אם בני היה לומד בבית ספר כזה הייתי מוציא אותו משם.
זה נובע מ"התבטלות מחשבתית" של הצוות החינוכי בבית הספר בפני "המדע" הגדול. לדעתי נותן להם "תעודת עניות" על האמונה החלשה שלהם.
חבל!
מי שהאמונה שלו חלשה ומפוקפקת – לא יכול לחנך לאמונה באלוקים.
כל המושג אמונה – הוא אמינות ולא פיקפוק.

שמעתי פעם אחד מהחילונים הגדולים שהסביר את הערך הגדול של ה"ספק והפיקפוק". הם אפילו המציאו שיר יפה על כך שבמקום שדורכים האנשים הצודקים לא יצמח שום פרח.
איזה דימוי יפה!!.
איזו השוואה ספרותית מרשימה!!
ממש "שפתיים ישק"!!
אבל זה לא מרשים במיוחד.
אולי דבריו של אבירי ה "ספק והפיקפוק" הרשימו מישהו שהחליט לחנך ל"ספק ופיקפוק".

ובכן חשוב שתדעי וידעו המורים בבית הספר שאת מלמדת בו כי אין שום ערך ב"ספק ובפיקפוק". זה הדגל של האנשים המבולבלים. הם הופכים את הבילבול שלהם לדגל ורוצים שכולם יהיו מבולבלים כמותם.
לנו יש "דרך" אמינה וברורה ואיננו מתביישים להגיד שדרכנו ברורה וצודקת.

אני מקווה שזה נובע מחוסר תשומת לב – הלוואי!.

לעצם ההשערה כי היה אדם קדמון לפני כך וכל שנים יש לי לומר לך כמה דברים :
א- אין לי כל כך הרבה אמון במחקר המדעי בכל הקשור לגיל העולם וכד' – לא בגלל שאני חושד שהם משקרים. אלא בגלל שלמחקר הזה יש השלכות תרבותיות וחינוכית גדולות. גם שאלות מוסר גורליות תלויות בו. ברור לי כי המחקרים שמתאימים ל"יצרים" של האדם - יקבלו פרסום יותר גדול ותקציבים בהתאם. מי שיגיע למסקנא שמחייבת מוסריות יותר גדולה - יחשב כמיושן ומימלא הפרסום וכל השאר.
ב- המחקרים המתפרסמים בנושאים אלו מחזיקים מעמד כמה שנים במקרה טוב, ומיד באים במקומם רעיונות חדשים על יותר או פחות עשרות מליוני שנים בגיל העולם. לא תמצאי כמעט שני מדענים שעוסקים ברצינות בגיל העולם ובמוצא החיים שמדברים בסגנון אחד. נכון שרובם מדברים על מליוני שנים אבל כמה עשרות או מאות או אלפים – אין הסכמה.
ג- כל המחקר בנושא זה הוא "השערות". אני לא נוטה לאבד את אמונתי בגלל "השערות" אע"פ שהם מביאים להם ביסוסים "כאילו" מדעיים.
ד- דבר נוסף והוא חשוב – אם כי אינני בטוח שאפשר ללמד אותו בבית ספר. חכמי הקבלה מלמדים אותנו שהיו "יצורי קדם" קודם שנברא אדם הראשון. "עולמות של תוהו". יצורים שלא תיקנו כלום. יצורי ענק לא יעילים. הם הם התשתית של העולם שלנו שהוא עולם התיקון. עולמנו נברא על חורבות העולמות הללו. ואולי כל היצורים הנמצאים הם מאותם עולמות
ה- אני נוטה יותר לקבל את ההסבר הראשון, אע"פ ששני ההסברים נראים לי באופן אמיתי נכונים מאוד. אבל ההסבר השני הוא עמוק מידי להסברה לילדים. וגם מבוגרים צריכים להבין את עומקו.

בהצלחה

כתבות נוספות