שאל את הרב

מדע ויהדות

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 14/08/02 01:25 ו באלול התשסב

שאלה

קראתי את תשובתו של הרב ל"מה עושה האדם הקדמון בבתי ספר דתיים?" ב-https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=6747. בעבר התענינתי בסוגיא זו, והסתבר לי שאין כלל סתירה בין המדע לתורה. כך לפחות עולה מדברי הרב קוק (למשל אורות הקדש ח"ב, מעמ' תקל"ז, וכן במספר אגרות באגרות הראי"ה ח"א), וכן מספרים שיצאו בדורינו (כגון "בראשית ברא" של נתן אביעזר). אמנם הזהיר הראי"ה קוק זצ"ל על התוצאות המוסריות של השקפה זו, כפי שרצו לטעון מדענים מסויימים, אך אין סתירה לגבי המחקר המדעי עצמו, אלא דרושה הסברה מוסרית-אמונית.

קיימות גם תשובות נוספות כגון "נברא עולם מבוגר", שהתמודדו עם הנושא בצורה אחרת, וביטלו את הסתירה המדומה בין אמונה למדע.

בכל אופן, אין שום סתירה בתורה לגבי הדרך שבו נברא האדם, שהרי התורה לא פירטה הכל בתהליך הבריאה, אלא תיארה באופן כללי. קשה לטעון שבגופי הלכות הסתירה התורה פרטים רבים הנלמדים רק מיתורי אותיות, קוציהם ותגיהם, ולצפות שבמעשה הבריאה יפורט הכל, אלא שודאי התורה לא פירטה הכל והשאירה זאת למדע.

האם רק בגלל ש"ההסבר עמוק מידי להסברה", נתחמק מחובתינו לענות על שאלות אלה, ונסתיר עובדות הידועות לכל העולם שסביבנו. הרי הילד יפגש בהם, אם לא בבית הספר, במקום אחר ואז לא יהיה לו את התשובות והכלים להתמודד עם זה. עדיף שההתמודדות תעשה בתוך כתלי בית הספר. גם אם חלק מהדברים הם נושאים שיסודותיהם בקבלה עמוקה, ניתן להסביר זאת בדרך הפשט, אפילו לילדים צעירים.

נראה לי, שמוסדות חינוך כמו ממ"ד וישיבות תיכוניות, שחלק מתלמידהם יהיו ביום מן הימים מדענים (שהרי לכן הם עושים בגרות), חייבים להכין את התלמיד להתמודד עם "סתירה" זו, ע"פ הדעות השונות הקימות ביהדות, באופן שיוכיח כי באמת אין סתירה.

הסתרת עובדות והורדת פלקטים רק יגבירו את ה"ספק והפקפוק". דרושה התמודדות אמיתית ואמונית, שזרעיה חייבים להזרע דווקא בגיל צעיר ביותר ולא לחכות לגיל שבו יבין הילד (שכבר לא יהיה ילד) את העומק העמוק ביותר של רזי הקבלה, כי אולי אז זה כבר לא יענין אותם.

אני מתנצל על שהארכתי, אך הנושא בוער בי.

אשמח לקרוא את תגובת הרב.

תשובה

שלום
בודאי שיש ללמד ולהראות מדע בגדול. יש ללמד איך שגילוי המדע החדשים מלמדים עד כמה העולם מורכב ו"חכם" ומאורגן בהרמוניה ובהתאמה מופלאה.
הרי אין שום סיבה למנוע מתלמידים את מה שאני מרגיש בכל פעם שאני קורא על גילוי חדש במדע. אין שום סיבה לחסום מידע על מה שקוראים "פריצת דרך מדעית" הרי הלב מתרחב מרוב אהבה לה' על עולם כל כך נפלא שמושקע כל כך ואנחנו חלק ממנו. חלק מרכזי - בתור בני אדם. וחלק מיוחד - בתור עם ישראל.
אני לפעמים חושב על העמים הפרמיטיבים של פעם שהסתכלו על העולם במבט כל כך שיטחי. כל כך שיטחי עד שהיו שליטים שסיפרו לעמם על כך שהם הם האלוהים!!
הם הם אלו שבראו את העולם!!
הם הם אלו שתכננו אותו לפרטי פרטים.
והציבור האמין להם. האמין וקנה את הסיפור הזה. שבן אדם כל כך חלוש יברא עולם כל כך מופלא. שבני אדם שלא מסוגלים לברוא יתוש יבראו מלאירדי גלאקסיות, ובכל אחד מלאירדי כוכבים.
ככל שבני האדם חוקרים ולומדים יותר על העולם יותר ויותר אנו מבינים את דברי התורה והנביאים על הטיפשות של עבודת אלילים. יותר ויותר הדבר נראה טיפשי הרבה יותר ממה שתיארו אותו ישעיהו וירמיהו ויחזקאל.
על רקע זה ואפילו בלי הרקע הזה כדאי לשים לב כמה יפה נראית היום האמונה היהודית על האלוקים – אחד, מפושט, עליון, לא מוגשם, לא נתפס אפילו בשכל, מעל ומעבר לזמנים, למרחקים, וקיים. זו האמונה היחידה שמתבררת יותר ויותר כאמת.
כל גילוי מדעי רק מחזק את נכונתה ואמיתותה. אפילו בלי שום השוואה לאמונות ההבל של פעם. ואפילו לנצרות שעד היום מאמינה ש"אותו האיש" הוא אלוהים בכבודו ובעצמו. (כן כן זהו פירוש השילוש שלהם).
העיקר החשוב מכל שתדע כי בכל דור ודור ניסו שונאינו ושונאי היהדות להשתמש בגילוי המדע האחרונים להכפשתינו ולמלחמה בנו. הרי זה בדיוק הדבר שעשה היטלר ימ"ש שלקח את "תיאוריות דראוין" על התפתחות העולם ועל כך שביררת המינים היא זאת שהצעידה את העולם קדימה. תורה שבנויה על כך שהחזק מנצח את החלש וכו וכו' הוא ישם את גילוי המדע במציאות כפי דעתו. הוא אמר שהרחמים שהיהודים הכניסו לעולם זה "רעל" נגד חוקי הטבע. ולכן יש להשמיד את היסוד הזר ההרסני הזה.
הכל כל כך מדעי. כל כך שובה לב. עד שרוב מוחלט של תושבי אירופה (ולא רק הם) חשבו (ועדין חושבים) שהיהדות היא נגד חוקי הטבע הפשוטים והבסיסים שגילה לנו דארוין וממש מצוה רבה להשמיד אותם.
למה אני מספר את כל זה?
כי גם מדע צריך לדעת איך להציג.
לבוא ולהציג השערות מדעיות כעובדות - זו טעות.
לבוא ולהציב קושיות ואחר כך לחפש תשובות - זו טעות.
כל מורה צריך לדעת להכין טוב את השיעור!!!
אם הדבר נכון בשיעור חשבון – כל שכן בשיעור אמונה!!!
כל מורה צריך לדעת לא להתמודד עם שאלות שהוא לא למד היטב.
אם אינך יודע איך להראות את המדע משלים ליהדות כפי שהצבת בשאלתך – אל תעשה אותו.
אם אתה יודע בודאות – בבקשה!!

כתבת "עדיף שההתמודדות תעשה בתוך כתלי בית הספר. גם אם חלק מהדברים הם נושאים שיסודותיהם בקבלה עמוקה, ניתן להסביר זאת בדרך הפשט, אפילו לילדים צעירים" – ואני מסכים לדבריך – ובלבד שהמורה ידע איך עושים זאת.
אם הוא לא יודע? שלא יציב שאלה וילך הביתה!!
כתבת "נראה לי, שמוסדות חינוך כמו ממ"ד וישיבות תיכוניות, שחלק מתלמידהם יהיו ביום מן הימים מדענים (שהרי לכן הם עושים בגרות), חייבים להכין את התלמיד להתמודד עם "סתירה" זו, ע"פ הדעות השונות הקימות ביהדות, באופן שיוכיח כי באמת אין סתירה".
בבקשה!!
אבל אם אין מורים שלמדו היטב את הנושא. אם הם עצמם לא כל כך בקיאים במדע או בתורה. אם הם עצמם לא כל כך בטוחים בתשובות. אם הם עצמם לא עברו השתלמות מקיפה. אם הם עצמם לא ביררו את הדברים בליבם פנימה. הם לא יכולים לזייף.
רק מי שמאמין באמת שלמה ובקי בחומר – שילמד אותו!!
אי אפשר לטייח תלמידים. הם לא קונים טיח וטפל וסיפורי מעשיות.
הם רוצים אמת - תן להם!!

לכן לדעתי אין להציב תמונות של האדם הקדמון בבתי ספר בלי שביחד עם זה נעשתה עבודה רצינית באופן שתיארתי לעיל.
זו חוסר אחריות שאין כמותו להציב שאלה, ולא להכין לה תשובה מראש!!

כתבות נוספות