שאל את הרב

מדינת ישראל

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 18/05/02 15:07 ז בסיון התשסב

שאלה

שלום

איך אפשר להתיחס אל מדינת ישראל כראשית צמיחת גאולתינו. הרי אנחנו רואים בימינו לאן מובילה המדיניות של המנהיגות שלה. (החזרת שטחים והליכה כנגד חוקות ישראל)

אולי יש כאן טעות בכל הענין של התמיכה במדינה מהעוד שאנחנו רואים שאפילו על ירושלים איפ אשפר לשמוח שהרי גם אותה רוצים להחזיר.

בקיצור נראה שאין כאן שום אתחלתא דגאולה. אפשר להתיחס אולי לאתחלתא דגאולה לענין שעם ישראל חוזר לארצו, אך מה הענין לתמוך בשלטון האנטי יהודי???

תודה.

תשובה

ב"ה ח' סיון תשס"ב

לבנימין שלום רב!

מדינת ישראל אינה "ראשית צמיחת גאולתנו" היא כבר באמצע צמיחת גאולתנו. הראשית הייתה מאז שהחלו יהודים לעלות לארץ ישראל, רבי יהושע מקוטנא מגדולי ישראל בדור הקודם כותב שמרגע שיהיו בארץ ישראל שני רבבות של יהודים תחזור השכינה לארץ.
ברגע שהוקמה המדינה חזרה ריבונות יהודית לארץ אחרי כמעט אלפיים שנה, שהארץ לא הייתה בידנו. לדעת רבי צדוק הכהן מלובלין בספר "דברי סופרים" מצות יישוב ארץ ישראל קיימת רק כשיש ריבונות יהודית על הארץ, שאז ניתן לדבר על "וירשתם אותה וישבתם בה", שהיהודים הם יושבי הארץ, הוא מסביר ש"יושבי הארץ" הכוונה לאדוני הארץ, וזה יכול להיות רק כשיש ריבונות יהודית בארץ.
זה נכון שיש לנו ביקורת לעיתים על ההנהגה שלנו, אבל זו הנהגה שלנו, ההנהגה היא בבואה של העם, כיון שהיא נבחרת על ידי העם, אין כאן מנהגים שהשתלטו על השלטון בכח הזרוע. כיון שעם ישראל כבר קרוב למאתיים שנה נמצא במשבר רוחני, משבר זה בא לידי ביטוי גם בהנהגה שהוא בוחר. אבל יש להבדיל בין מעשי ההנהגה שהרבה מהם חיוביים וטובים לבין הטעויות והחטאים שהיא עושה לבין עצם מציאות שלטון יהודי בארץ ישראל.
הרמב"ם בתחילת הלכות חנוכה כותב שאנו מציינים את ימי החנוכה בגלל שחזרה מלכות לישראל יתר על מאתיים שנה, והרמב"ם בודאי הכיר מי היו המלכים באותם מאתיים שנה, שחלקם היו צדוקים, ואפילו הורדוס המושחת והרשע שמונה על ידי הרומאים נמצא בתוך המאתים שנה הללו. עולה מדבריו שעדיף להיות תחת מלכותו של הורדוס הרשע מאשר להיות בגלות תחת ריבונות זרה.
בזכות הקמת מדינת ישראל ובעזרתה עלו מליוני יהודים לארץ, גם אלו שאינם מכירים בה רובם עלו בעזרתה.
מדינת ישראל הקימה מאות יישובים ברחבי הארץ, הפריחה את השממה. בעזרתה מתקיימים מאות מוסודות תורה בכל רחבי הארץ ועוד כהנה וכהנה דברים חשובים וידועים.
האזותנו בארץ ישראל בתקופתנו אולי דומה רק לימי דוד ושלמה שאז עם ישראל היה בשיא תפארתו, בשאר התקופות ההאחזות בארץ ישראל הייתה הרבה יותר מצומצמת הן מבחינת מספר היהודים בארץ והן מבחינת היקף השטח והמצב החומרי.

עדיין יש לנו רבות להוסיף ולהשלים את המלאכה. יש לבנות את הקומה הרוחנית של העם, ועדיין מלאכה רבה לפנינו, וזה יהיה בע"ה, ואז נזכה להנהגה שתינק את כוחה מן התורה, ונוכל לחדש את פעולת הסנהדרין ולבנות את בית המקדש השלישי במהרה בימינו.


בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות