שאל את הרב

מאוד כועס על ההורים

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 04/10/02 07:39 כח בתשרי התשסג

שאלה

בס"ד

אני מאוד כועס על ההורים שלי - מה לעשות?

מה ללמד שיעזור להתגבר על הכעס?

מה לעשות כשהורי רבים?

איך לחשוב חיובי על ההורים?

מה לעשות כשמטיפים לי מוסר?

(מצונזר)

תשובה


א] זו ממש שאלה קשה לענות עליה. ואני לא בטוח שאצליח. אבל כמה דברים אומר לך. אם אתה יכול להגדיר לעצמך מהם התופעות השליליות שלך שבאו בעקבות ההורים – זו חצי דרך. קריאת שם לבעיה היא חצי פתרון. והנה הצבת את הבעיה מול עיניך.

ב] הכעס והשנאה ממש מזיקות לך לכל דבר ומזיקות לפתרון הבעיה "כעס בחיק כסילים ינוח". יש הרבה דרכים והרבה ספרים והרבה סדנאות להתגבר על הכעס. לא בגלל שהוא לא מוצדק אלא בגלל שהוא "שור המזיק". טפל בו בפני עצמו. מסגנון שאלתך אני מבין שאתה בחור ישיבה – אם כן נסה ללמוד את דברי הרמח"ל במסילת ישירים פרקים יא וכב. מהר"ל בנתיבות עולם ב' נתיב הכעס. ובספר יערות דבש באורך רב בכמה מקומות.

ג] חשוב על התועלת וההפסד בכל התערבות שלך בויכוח בין ההורים שלך. לדעתי בדרך כלל היא לא תועיל. אפשר לנסות פעם אחת להתערב, לא בשעת הכעס אלא אחר כך או לפני הכעס. לא להטיח אלא לדבר מבפנים. לראות את התגובה ולהחליט אם להתערב בהמשך או לא לפי התוצאה.
קשה מאוד לבנים להעיר להוריהם. בדרך כלל זה לא מתקבל!!

ד] איך לחשוב חיובי על ההורים? חושבים שבודאי לא הם אשמים בכך שהם כאלה – בודאי היה איזה פגם בחינוך שלהם שבגללו הם מגיבים כך. ואולי אם לך היה חינוך כמותם – הייתה כמוהם. ובזכותם אתה חונכת אחרת ואתה מחפש חיים יותר אמיתיים.
העובדה שאתה חושב חיובית היא גם גם קצת בזכותם.

ה] כשאביך מטיף לך מוסר ענה לו: למדתי היום על מידת הענוה ומידת הכעס. למדתי היום איך מתגברים על כעס?. למדתי היום איך לכבד הורים?.

אל תעיר לו הערות!! זה לא יתקבל.

אל תענה באופן שנראה כמו הערה. ענה אמיתי כי זה מה שלדעתך באמת חשוב.

אם תאמר זאת כהערה – זה יתקבל שלילי וחצוף.
אם תאמר אמיתי – יתקבל בהתאם.

כתבות נוספות