שאל את הרב

לתרום לכלל לעומת להשקיע בלימודים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/01/02 17:59 כח בטבת התשסב

שאלה

מצד אחד תמיד אומרים שהנוער הוא זה שמשנה את הדור ואנחנו צריכים לפעול ולתרום ויש לי הרבה דברים שחשוב לי להספיק לעשות במיוחד שאלה השנים שיש הכי הרבה כח לתרום.

אך מצד שני כל הזמן יושבים לך על הראש שאתה חייב להצליח בלימודים כי אלא השנים שנועדו לכך. אבל בתכל'ס לי מאד חשוב לתרום. בהרבה דברים אני כבר תורמת קצת, אבל אני רוצה עוד ואני יודעת שזה יבוא על חשבון הלימודים אבל לתרום יותר חשוב לי.

השאלה מה יותר חשוב. "לשלב" זה לא תשובה כי אני רוצה לתרום הרבה והלימודים לוקחים זמן. מה לעשות מה באמת חשוב יותר?

יעל

תשובה

שלום לך יעל,
קודם כל אני רוצה לומר לך, שההתלבטות שלך מאד משמחת. מאד נחמד לשמוע שאנשים רוצים לעזור, ומבינים שיש כל כך הרבה מה לעשות, ורק על כך מגיע לך יישר כח.
ועכשיו לשאלתך – האמת היא שאת צודקת "צרכי עמך מרובים" ולפעמים אנחנו מרגישים שאנחנו צריכים לעזוב הכל ולעשות עכשיו, והרבה, למען עם ישראל.
אבל מצד שני – אנחנו בהחלט צריכים להתעסק גם בבניין האישי שלנו, להשקיע בלימודים ולהתרכז בבניית עתידנו – אחרת בעוד כמה שנים – ללא תעודת בגרות (או עם ציונים 'לא משהו') אנחנו נהפוך להיות נטל על החברה ולא נוכל לעזור לעם. כפי שאת מבינה – כשאנחנו רוצים לתרום לעם ישראל אנחנו צריכים לראות את הדברים על פי שתי נקודות מבט: 1. לטווח הקצר המיידי. 2. לטווח הארוך.
בטווח הקצר – באמת יש המון מה לעשות ואנחנו מרגישות לפעמים שהלימודים ממש מפריעים לנו. אבל בטווח הארוך, אנחנו צריכות להבין שעם ישראל צריך אנשים רציניים, אנשים לומדים, עם יכולות וכישורים על מנת שיוכלו לתרום לעם ישראל גם בהמשך חייהם על פי המקצוע שהם יבחרו . וכאן נכנסים הלימודים שלנו! יעל, כשאת לומדת את תורמת לעם ישראל – כשאת לומדת לעצמך ובונה את עצמך, את בונה את כולנו. משל לחייל בטירונות. כל מה שהוא עושה זה לבנות את עצמו, לשפר את הכושר שלו, לפתח את כישוריו ומיומנותו. האם נאמר שהוא תורם רק לעצמו? מה פתאום! כדי שיוכל להיות לוחם טוב ולתרום לעם ישראל כחייל עליו להשקיע בעצמו, ואז בהמשך יוכל לתרום בזה לעם ישראל.
הדברים הללו נכונים בכל תחום. לפעמים מפתה מאד להשקיע בנתינה עכשוית שרואים את תוצאותיה על המקום (בנתינת עצה לחניכה, בארגון איזו פעילות וכדו'), אך דעי לך שעוד כמה שנים בעז"ה לאחר שתלמדי ותבני את עצמך, תוכלי לעשות את זה בעוצמה כמותית ואיכותית גדולה פי כמה ממה שאת מסוגלת עכשיו. עם ישראל זקוק לאנשים גדולים, והיום יותר מתמיד. אנשים קטנים ובינוניים יש המון – מה שחסר זה אנשים גדולים ורציניים שמסוגלים להתמודד, להוביל דברים, להעמיק ולחשוב בגדלות, ולהצעיד את המציאות קדימה.
זכרי! שמש אחת מאירה יותר ממליון כוכבים.
זה לא אומר שצריך להזניח לגמרי את הפעילות שאת עסוקה בה כרגע, ולחשוב רק על העתיד. בלי ספק ניתן גם ללמוד ולהבנות ויחד עם זה לשלב מן הצד, בצורה שלא תפריע, גם תרומה לציבור במגוון תחומים, אך בודאי שאין לזלזל ולהתייחס בצורה לא מספיק רצינית ללימודים היום.

יעל, המשיכי כך, ובעז"ה עוד תגיעי רחוק!
בהצלחה רבה!
יפעת, חברים מקשיבים
להשלמת התמונה עייני בתשובה אחרת שלנו בשם: למה להשקיע בלימודים – https://www.kipa.co.il/noar/q.asp?id=1587.

כתבות נוספות