שאל את הרב

למה מדורות בלג בעומר

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 01/05/02 07:23 יט באייר התשסב

שאלה

בס"ד

שלום לכבוד הרב,

כמתוכנן, אני מתחיל בזה בס"ד להפנות אליכם את שאלות הנוער המשתייך לבני עקיבא בצרפת.

למרות שהשאלות הללו בטח כבר קיבלו התייחסות, אני מעדיף (על מנת לא לבגוד בשליחותי) למסור אותן כפי שנשאלו והרב כבר יחליט אם לענות באופן אישי או להפנות אותי לתרוצים שכבר נכתבו.

כרגע, הגיעו אלי שתי שאלות :

א.מה המקור לעשיית מדורות בל"ג בעומר ? לא ידוע לי מקור בחז"ל, והייתי מעוניינת לדעת מה המקור למנהג הזה הלא מבוסס למרות היותו מאד נחמד. אולי ניתן להציע שאש המדורה נועד לשרוף את הבגדים ש"סבלו" מהמגיפה, אבל אפילו אם כך, אין זה אקטואלי. [חניכה משבט התקומה]

ב.מדוע מותר לחגוג, לרקוד ולשמוע מוסיקה ביום העצמאות למרות תקופת העומר ? מה הנימוקים המאפשרים לתת מענה ללעג של המתנגדים לכך ? [חניך משבט עמיצור]

בתודה מראש.

דניאל

תשובה

בס"ד

א- לג בעומר הוא חגו של רבי שמעון בר יוחאי ש"נפטר" ביום זה אבל קודם פטירתו הוא גילה סודות גדולים בעומקה של תורה. וכאשר הוא גילה את הסודות הנוראים הללו הקיפה אש את המקום בו למדו הוא והחבורה הקדושה. זה היה כמובן בלג בעומר ולזכר זה המדורות. גם ובנוסף לכך יש לזכור כי התורה הפנימית נקראת בהרבה מקומות אור ו"זוהר" שהוא תוצאת האור. לכן האור הגדול המודלק ביום זה.

ב- יום העצמאות הוא יום חג שקרה בתקופתינו. הוא:
הצלה ממות לחיים. שלטון יהודי, תחילה של מלכות ישראל. קיבוץ גלויות. בנין הארץ. חזרה ליהדות. תקווה של אלפים שנה מתחילה להתגשם. נבואות שנכתבו בתורה בנביאים ובכתובים מתגשמות מול עינינו.

לעומת חגים שקרו בתקופות מוקדמות. בדרך כלל קל יותר לאדם לראות משהו רחוק. ולא משהו שכל כך קרוב ולכן גם בזמן היות "פורים" ו"חנוכה" - הרבה אנשים לא חגגו את החג הזה. עם השנים התקבל החג בכל ישראל.

כתבות נוספות