שאל את הרב

למה לא נכונה טענת הנוצרים שה' מאס בישראל כי חטאו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/12/01 07:50 יג בטבת התשסב

שאלה

קראתי מאמר שלכם בשם "המעטפה והתוכן" , והיה כתוב בו שהנצרות מאמינה שה' עזב את עם ישראל בגלל שחטא, ולא נכנסתם לפירוט הסיבה למה זה לא יכול להיות שה' עזב את עם ישראל בגלל זה. האם תוכלו להתייחס לזה?

בתודה מראש

תשובה

שלום לך,
אחד מן היסודות של הדת הנוצרית הוא שהקב"ה אמנם בחר תחילה בעם ישראל, אך בעקבות חטאיהם מאס בהם, וכעת הנוצרים הם הנבחרים.
הם הביאו כראיה לטענתם את מצבו השפל של עם ישראל כל ימי הגלות הארוכים, וטענו שלעולם לא תהיה לו תקומה. מהי התשובה לטענה זו?

חז"ל, כשהם מספרים לנו על גדולתו של אברהם אבינו, הם מתארים את אמונתו הכבירה, את ניפוץ האלילים ואת המאבק בעובדי העבודה זרה כבר בגיל צעיר מאד. הם מספרים על כך שהתעקש להאמין באל אחד ולהפיץ את האמונה בו. אמונתו היתה כל כך חזקה עד שמסר את נפשו עליה כשנזרק לכבשן האש באור כשדים ורק בנס ניצל, ועוד ועוד.

אך משום מה, התורה לא כותבת שום דבר על זה !

פגישתנו הראשונה עם אברהם היא בציווי של אלוהים אליו "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך". עזוב הכל , לך לארץ ישראל, ושם תקים את העם שמיועד לגלות ולהפיץ את שם ה' בעולם.
אבל רגע אחד , מי זה האיש הזה אברהם? למה נבחר? בזכות מה?
התורה לא כותבת לנו שום דבר על זה!

כותב המהר"ל שהדבר בא ללמד אותנו יסוד חשוב.
נכון, אברהם היה צדיק גדול ומאמין כביר. אך לא זו הסיבה שנבחר להיות אבי העם הישראלי. גם הבחירה של הקב"ה בעם ישראל אינה בגלל שאנו טובים יותר או צדיקים יותר (על אף שזה נכון).
הבחירה של הקב"ה שונה ממושג הבחירה אצל בני אדם.
בן אדם שיש לו צורך במשהו מסתכל על קבוצה הנתונה לפניו , ומתוכה הוא בוחר את מה שהוא צריך.
לא כך היא הבחירה האלוהית.
הקב"ה לא היה צריך איזה עם בעולם לשם הגשמת מטרותיו, ועל כן חיפש וחיפש עד שמצא את עם ישראל שנראה לו הכי מתאים באותו רגע (וממילא אם לאחר זמן יתברר שהוא לא מתאים יותר, הוא יחליף אותו בעם אחר).
הקב"ה, קורא הדורות מראש, המביט מראשית אחרית, כבר בעת בריאת העולם יצר את העם שנועד למילוי המשימה הרצויה. בחירה של הקב"ה איננה דבר שבא בדיעבד, לאחר מעשה. זוהי בריאה לכתחילית! הוא ברא את העם המיוחד הזה, נטע בו את כל הכישורים המתאימים למילוי משימתו, ואז בא וציווה אותו למלא את יעודו שלשמו נברא.
"כה אמר ה' עושך, ויוצרך מבטן יעזרך, אל תירא עבדי יעקב וישורון בחרתי בו" (ישעיה מד,ב).
כיוון שלא נבחרנו בגלל מעשינו הטובים, לכן גם הבחירה לא תיפסק בגלל מעשים לא טובים!
ה' ברא אותנו מלכתחילה כדי להיות העם הנבחר ולמלא את ייעודנו לתקן עולם במלכות שדי, והבטיח לנו שוב ושוב בפסוקים רבים שבחירתנו היא נצחית ולא תתבטל בשום תנאי שבעולם. אם נחטא וניטה מן הדרך אמנם ניענש על כך, אולי אף ייחרב מקדשנו ונגלה מארצנו, אם המצב יהיה חמור מאד. אך לאחר שנקבל את עונשנו, נשוב בתשובה. החטא יתוקן, נחזור לארצנו ונמשיך לצעוד ולהצעיד את העולם איתנו בדרך אל הטוב האלוהי שיתגלה בעולם.
אומר ירמיה הנביא: "כה אמר ה', אם ימדו שמים מלמעלה ויחקרו מוסדי ארץ למטה , גם אני אמאס בכל זרע ישראל על כל אשר עשו נאום ה'" (ירמיה, לא,לו). כלומר, ישנה הבטחה של הקב"ה מפי נביאיו שהבחירה בישראל היא דבר נצחי ובלתי ניתן לשינוי, כמו סדר קיום המציאות, השמים והארץ, ועל אף שיחטאו - "על כל אשר עשו" - הבחירה היא נצחית, ולא תתבטל לעולם.
"ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים ולא געלתים לכלותם להפר בריתי איתם, כי אני ה' אלוהיהם" (ויקרא כו,מד).

לסיום אוסיף עוד דבר.
גם אם הנצרות היתה יכולה לנסות להתווכח ולטעון שהעובדה שעם ישראל גלה וארצו נחרבה מעידה על כך שאלוהים מאס בו, בדורנו זכינו לראות איך הטענה הזו מתנפצת לרסיסים לעיני העולם כולו. עם הקמתה של מדינת היהודים המתחדשת בארץ ישראל והתחלת קיבוץ גלויות עם חזרתם של יהודים מכל קצוות תבל, הוכח לעין כל שהקב"ה לא עזב את עם ישראל. כל נבואות הנביאים מתגשמות לנגד עינינו בזו אחר זו, אנו חוזרים לארץ מכל העולם, מיישבים את הארץ, היא פורחת לקראתנו, אנו מנצחים בכל המלחמות אויבים גדולים ועצומים מאתנו, ועוד היד נטויה. אנו רואים בעינינו איך "דבר אחד מדבריך אחור לא ישוב ריקם".
בניגוד לאינספור נבואות התנ"ך שכבר התגשמו, אין ב"ברית החדשה" שום נבואה היסטורית מחייבת, מלבד אחת. של כריסטומוס (אחד מאבות הכנסיה הנוצרית) שניבא: העם היהודי לעולם לא יחזור לירושלים. הוא אמר זאת לאחר החורבן כשעם ישראל גלה מארצו והיה סובל ומושפל. לא היה צריך להיות נביא כדי להעריך אז שזה מה שיקרה. אך אף על פי כן, כנגד כל הסיכויים, עם ישראל חי וקיים, הוא חזר לארצו וירושלים היא בירתו וגרים בה כיום למעלה מחצי מליון יהודים. הסיבה שהותיקאן סירב במשך עשרות שנים להכיר בקיומה של מדינת ישראל היא העובדה שעצם הקמתה הוא מכה אנושה לתיאולוגיה הנוצרית, וסתירה ליסוד שעליו מושתתת אמונתם.
בעז"ה נזכה לראות בקרוב בהמשך התגשמות נבואות הנביאים ועם ישראל יזכה גאולה השלמה במהרה בימינו. אמן.

כל טוב
יוני, חברים מקשיבים

כתבות נוספות