שאל את הרב

למה לא מדינה פלשתינאית?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 17/11/03 01:07 כב בחשון התשסד

שאלה

למה באמת לא לעשות הסכם עם הפלשתינאים. נוותר להם על חלק מהארץ. הם יקימו מדינה פלשתינאית וכך יהיה שלום ושקט וטוב לעם ישראל.

תשובה

בס"ד

משתי סיבות:

[א- ] ארץ ישראל אינה שלנו לוותר עליה לפלשתינאים. אלוקים קבע שהיא צריכה להיות לעם ישראל ואסר עלינו לתת לנכרים שליטה עליה. זו מצווה בתורה ["וירשתם אותה וישבתם בה"]. זו שבועה שאלוקים נשבע לאבות. זו הבטחה. זו לא ארץ שיש לנו רשות לוותר עליה בלי לקבל את רשותו של אלוקים. והוא לא מרשה - "לא תחנם"!!

[ב- ] אין שום סיכוי שבעולם שהפלשתים יקימו את מה שיחתמו או יאמרו או ישבעו. אפילו ישבעו בשם במפורש. וכך אומר עליהם דוד המלך בתהילים לפני מאות ואלפי שנים. ["אשר פיהם דיבר שוא"] ואפילו אם ישבעו ביד ימינם ["ימינם ימין שקר"]. "אני שלום וכי אדבר - המה למלחמה".

ואם אתה רוצה לראות את כל הסיפור הזה מסופר בתורה קרא מה שכתב הרשב"ם כהסבר רקע לנסיון העקידה.

"ויהי אחר הדברים האלה - כל מקום שנאמר אחר הדברים האלה מחובר אל הפרשה שלמעלה..... אף כאן אחר הדברים שכרת אברהם ברית לאבימלך לו ולנינו ולנכדו של אברהם ונתן לו שבע כבשות הצאן [וחרה אפו של הקב"ה על זאת שהרי ארץ פלשתים ניתן לאברהם].
וגם ביהושע מטילים על ערי חמשת סרני פלשתים גורל בכלל גבול ישראל והקב"ה צוה עליהם לא תחיה כל נשמה לכן והאלוהים נסה את אברהם....כלומר נתגאית בבן שנתתי לך לכרות ברית ביניכם ובין בניהם. ועתה לך והעלהו לעולה וראה מה הועילה כריתות ברית שלך!!".

[ומוסיף הרשב"ם ואומר:]

וכן מצאתי אח"כ במדרש של שמואל:
"ויהי ארון ה' בארץ פלשתים שבעה חדשים". כתב "את שבע כבשות הצאן תיקח מידי".
אמר לו הקב"ה: את נתת לו שבע כבשות? חייך שבניו עושים שבע מלחמות עם בניך ונצחין אותן. (הפלישתים מנצחים את ישראל והכוונה לימי שמשון וימי השופטים ותחילת מלכות שאול המלך שישראל התענו תחת ידם הקשה של הפלישתים עד שבא דוד המלך והעמידם במקומם המתאים להם).

[דבר אחר.] חייך שבניו הורגים שבע צדיקים מבניך ואלו הן [א)] שמשון [ב)] חפני [ג)] ופנחס [ד)] שאול [ה-ו-ז)] ושלשה בניו.

[דבר אחר.] חייך שבניו מחריבים שבע משכנות ואלו הן [א)] אהל מועד [ב)] וגלגל [ג)] נוב [ד)] ושילה [ה)] וגבעון [ו-ז)] ובית עולמים תרין (נחרב פעמיים).

[דבר אחר.]שארון (ברית ה') מחזר בשדה פלשתים שבעה חדשים.

(בראשית פרק כב פסוק א)

*******

ראה כמה עונשים קשים קיבל אברהם אבינו וכמה עונשים קיבל עם ישראל בגלל שאברהם כרת ברית מוגבלת עם הפלשתים. ברית לשלשה דורות בלבד. [וכל זה למה?]

כיון שהקב"ה אמר לאברהם לזרעך אתן את הארץ הזאת. ואע"פ שאין לאברהם שום אפשרות ליישב כעת את הארץ כי עדין אין לו בנים. ואפילו יהיו לו בנים ונכדים ונינים - עדין הוא לא יוכל לשבת בכל הארץ הזאת. אעפ"כ הוא לא רשאי לתת לפלשתים רשות לשבת בארץ. אע"פ שהם ישבו שם בלי רשותו כלל.

*******

ואת הנזק של הברית הזו אנחנו רואים בדיוק בשעה הקריטית ביותר בשעת יציאת מצרים. בשעה שהיו צריכים בני ישראל המעונים להגיע ממצרים לארץ ישראל - היו יכולים להגיע בדרך הקלה ביותר - דרך חוף הים. בלי מדבר גדול ונורא וקשה ליד נוף יפיפה ליד חוף הים.

[למה לא הלכו בני ישראל דרך ארץ פלישתים?]

בגלל הברית שאברהם כרת עם אבימלך.
וכך מובא מדרש רבה במדבר פרשה יד פסקה א
"(שמות יג) ולא נחם אלוהים דרך ארץ פלשתים כי קרוב הוא קרובה הייתה השבועה שנשבע אברהם לאבימלך (בראשית כא) ועתה השבעה לי באלוהים הנה אם תשקר לי ולניני ולנכדי ועדיין נכדו (של אבימלך) היה".

*******

וגם לדוד הפריעה השבועה הזאת לכבוש את ירושלים אע"פ שנכדו של אבימלך כבר לא היה קיים, הפלשתים - כדרכם - שיקרו וניצלו את השבועה הזאת על מנת להכפיש את עם ישראל להראות בעמים כאילו עם ישראל אינם מקיימים את השבועה.

[מה עשו הפלישתים?]
לקחו "פסלים", שכידוע הם "עיורים ופיסחים". וכתבו עליהם את השבועה שנשבע אברהם לאבימלך.

כשראו דוד המלך ועם ישראל את השבועה הזאת (שעבר זמנה) הרגישו שהם לא יכולים לכבוש את ירושלים ומקום המקדש כל עוד השבועה הזאת עומדת וניכרת לעל העולם.

דוד המלך לא נרתע משקרנותם.
[מה עשה?]

אמר ללוחמים שלו להפיל ולהרוס את הצלמים הללו, כדי להסיר קיטרוג מעם ישראל.

"וַיֹּאמֶר דָּוִד בַּיּוֹם הַהוּא כָּל מַכֵּה יְבֻסִי וְיִגַּע בַּצִּנּוֹר וְאֶת הַפִּסְחִים וְאֶת הַעִוְרִים שְׂנֻאֵי נֶפֶשׁ דָּוִד " (ספר שמואל ב פרק ה).

*******

ראה שאלוקים לא הסכים עם אברהם שכרת ברית עם הפלישתים. גם בגלל שאין לו רשות לותר על הארץ אפילו לרגע אחד. וראה במדרש כמה צער נצטער אברהם בגלל זה וכמה "דמים" של צדיקים שילמנו על כך.
כל זה מלבד הענין שאלוקים יודע את דרכם של הפלשתים, שלמרות הטובה הגדולה שאלוקים עושה עם אבימלך הגנב (גונב נשים) המחפה על גנבים (גנבי הבארות "לא ידעתי"!!) והמציג את עצמו כצדיק (בְּתָם לְבָבִי וּבְנִקְיֹן כַּפַּי עָשִׂיתִי זֹאת).

למרות כל הטובה שאברהם עושה את הפלישתים, הם מרמים ומשקרים ומנצלים אותה לטובתם בשקרנות בעזות מצח.

*******

לא קשה לראות קשר בין מה שקרה אז לבין מה שקורה בימינו היום!!

*******

כל הטעוית הללו לא ישנו את סופו הידוע של הסיפור:

[{זָכַר לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר: אֲשֶׁר כָּרַת אֶת אַבְרָהָם וּשְׁבוּעָתוֹ לְיִשְׂחָק: וַיַּעֲמִידֶהָ לְיַעֲקֹב לְחֹק לְיִשְׂרָאֵל בְּרִית עוֹלָם: לֵאמֹר לְךָ אֶתֵּן אֶת אֶרֶץ כְּנָעַן חֶבֶל נַחֲלַתְכֶם:]}

תהילים פרק קה

בהצלחה

כתבות נוספות