שאל את הרב

למה חרדים לא הולכים לצבא?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 13/10/03 19:08 יז בתשרי התשסד

שאלה

מדוע החברה החרדית אינה הולכת לצבא?

האם הסיבה של לימוד תורה, במקום ללכת למלחמת מצווה היא סיבה נכונה?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה.

קודם כל, יפה עשית שאתה מבקש לברר על פשר מעשיהם של אחרים שאינך מבין אותם, ולא נוהג בדרך שדורשת פחות מאמץ ומחשבה - פשוט לדון לכף חובה.

הגישה הבסיסית שצריכה להיות לנו כלפי אנשים יראי שמים היא שהם עושים מעשיהם לשם שמים, לדעתם, גם אם אנחנו סבורים שרצונו של הקב"ה שונה. זה מה שהכי חשוב לדעת, לזכור ולהפנים!

ולענייננו: הויכוח בין גדולי ישראל ביחס לשירות צבאי אינו חוצה שמים וארץ. יש עקרונות שכולם מסכימים בהם:

[אין ויכוח] בציבור הדתי כולו על ערכו האינסופי של לימוד התורה, שבזכותו קיים העולם כולו, ובלעדיו אין כל טעם לקיום העולם.

[אין גם ויכוח] על כך שבאופן עקרוני מצוות לימוד תורה אינה דוחה מצוות שאדם מחוייב בהן, כמו הנחת תפילין.

יש שתי סיבות עיקריות שבגללן יש כאלה הדוחים את גיוסם:

[א.] קיים דיון הלכתי ביחס לשאלה האם תלמידי חכמים מחוייבים במלחמת מצוה, ויש מגדולי ישראל הסבורים כי תלמידי חכמים פטורים. לא מדובר בחשבון אישי, שלימוד התורה הפרטי עדיף על מלחמת מצווה, אלא בחשבון לאומי: כשם שאי אפשר לגייס את כל הרופאים, משום שיש להם תפקיד חיוני, כך גם אם נגייס את לומדי התורה יפגע עם ישראל כולו.
כך אמרו חז"ל (סנהדרין מ"ט) "ויהי דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו ויואב בן צרויה על הצבא. מה טעם דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו? משום שיואב בן צרויה על הצבא. ומה טעם יואב בן צרויה על הצבא? משום שדוד עושה משפט וצדקה לכל עמו".

[ב.] חשש מהדרדרות רוחנית. כיום האוירה בצבא אינה במצבה האידיאלי, ויש גדולי ישראל החוששים שאם ישרתו כולם בצבא, בגיל צעיר, הם יאבדו את רמתם הרוחנית, וכמובן עם ישראל כולו יפגע מכך.
כוחו של עם ישראל היה מאז ומעולם בזכות הרוחניות והקשר לקב"ה.

[אלו הם השיקולים של הציבור החרדי. ]

[אנחנו סבורים] כי אין פטור הלכתי גורף ללומדי תורה (ואין כאן המקום להאריך בדיון ההלכתי ומקורותיו), אך אנחנו מסכימים שיש לקבוע הסכמה על דעת העם, המאפשרת שחלקים בעם ישראל יפתחו יותר את הצד התורני, וחלקים - את הצד הצבאי.

וראה
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=26348

אנחנו גם סבורים שיש אפשרות להתמודד עם הבעיות הרוחניות בצבא, ואדם חזק באמונתו אמור רק להשפיע על אחרים לטובה, ולא להיות מושפע מהם.

אולם כאמור לגיטימי מצד אחרים לחשוב אחרת, לשם שמים.

אגב, באופן עובדתי, אין זה נכון לומר שהצבור החרדי אינו מתגייס: מי שמפסיק ללמוד תורה - מתגייס. יש רבים מאוד שכן שירתו ומשרתים בצבא, ולאחרונה אף הוקם גדוד שלם 'הנח"ל החרדי'.

כמובן שבכל ציבור יש שוליים שמתחמקים מחובתם אבל אלו בהחלט לא הרוב. חבל שהתקשורת מחדירה לנו שרק בציבור החרדי יש שוליים כאלה (בעצם היא טוענת שכולם ככה), בעוד שלאמיתו של דבר גם בציבור שעדיין אינו שומר תורה ומצוות יש רבים המתחמקים מחובתם. אין ספק כי במבט כללי הציבור החרדי תורם את תרומתו החשובה לעם ישראל בלימוד תורה ובמפעלי חסד, גם אם אנו סבורים שהיה מקום ליותר שירות צבאי.

כל טוב!

כתבות נוספות