שאל את הרב

למה הפרדה בסניפי בנ''ע

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 14/07/02 18:13 ה באב התשסב

שאלה

כבוד הרב שלום!

לפני מספר שבועות החליטה הקומונרית של סניפנו לעשות הפרדה בין הבנים והבנות (שבטים נפרדים), סניפנו סניף קטן אך רוב המדריכים והחניכים נגד רעיון זה. רציתי לדעת מה זה משנה אם יש או אין הפרדה הרי אותם חניכים שנהגו לפי ההלכה עד עכשיו ימשיכו לנהוג כך גם לאחר ההפרדה ואותם חניכים שלא שמרו ונהגו בצורה הנוגדת את ההלכה ימשיכו בזה גם אם תהיה הפרדה.

תודה מראש!

תשובה

בס"ד

אלוקים לא כתב בתורה דברים מיותרים. יש בתורה פסוק שנראה מיותר, אבל כשקוראים אותו פעם ופעמים רואים שיש בו חידוש גדול ועצום:
"ראה נתתי לפניך את החיים ואת הטוב את המות ואת הרע. ובחרת בחיים"

הרמב"ם מגדיל ואומר שיסוד התורה הוא בפסוק הזה. ובאמת אחרי התבונננות אפשר ללמוד הרבה מהפסוק הזה. אחד הדברים החשובים הוא שיש בעולם טוב אבל יש בו גם רע. ומימלא גם יצר הרע.

קשה למי שחי בטוב להכיר במציאות שכזו - אבל היא קיימת. נקודה. יש בעולם דבר שנקרא יצר הרע!!

עוד דבר מאוד חשוב אנחנו לומדים מהפסוק הזה - יש לנו גם יכולת לבחור טוב או רע.

דבר נוסף שאלוקים מלמד אותנו במקום אחר "ושמרתם את משמרתי". את הרע לא מניחים בהשג יד. שמים לו גדר. כמו שאתה לא מניח את הרעל על שולחן האוכל ואומר לילדים אל תאכלו ממנו!!
סוגרים אותו בתוך קופסה סגורה עם "סגר לחצן". את הקופסה מניחים במקום גבוה וכד'. וחוץ מזה מזהירים את הילדים לא להשתמש בו.

גם הצבא לא מחכה לאויב שיגיע עד הגדר כדי להלחם בו. כל חייל יודע שצריך לשמור הרבה לפני הגיעו עד לביתך. ואפילו לגדר לא נותנים לו להתקרב.

כך גם עם יצר הרע. לא מניחים לפני אדם חולה אולקוס פלאפל חם ומריח כי יש חשש שהוא יתפתה. לא מניחים קפוסת סיגריות לפני מי שרק לפני חודש הפסיק לעשן. כל מי שעוסק עם בני אדם יודע שקרבה אל האוכל מביאה את התאבון ומגבירה את הסיכון שגם מי ששבע - יאכל יותר מכדי צרכו.

כך גם עם כשרות - לא יושבים לאכול בשולחן שיש בו גם אוכל טרף או אפילו רק ספק כשר. "הרחק מעליה דרכיך" כתוב בספר התנ"ך.

הענין הזה שלא מתקרבים ליצר הרע הוא נכון במיוחד ביצר הרע של עריות.

בין בנים לבנות כל קירבה גורמת רצון לעוד יותר קירבה. כך אלוקים ברא את העולם וכך הוא פועל. וזה מובן למה הוא נברא כך כשהוא פועל בדרך הטוב.

המציאות מוכיחה שגם גבר שלא מעונין לחשוב על בנות - יחשוב עליהן כשהן בקרבתו. כאשר הן מדברות עימו כאשר הוא מריח את ריחן. כאשר הוא רואה אותן. כאשר הוא נוגע בהן באקראי. כל שכן כאשר הוא נוגע בהן במכוון - הוא נמשך יותר ויותר וקשה לו יותר ויותר להזהר מאיסורי תורה.

המציאות מוכיחה שוב ושוב שהקרבה הזו מולידה הרבה הרבה דברים רעים. ולפעמים (רבות מידי) ילדים מחוץ לנישואין. (או הפלות ח"ו).

לכן כל פעילות שנעשית על מנת להתרחק מהיצר הרע - היא ברוכה. כל הפרדה תגרום כמה שיותר קדושה. כמה שפחות פגישות, כמה שפחות מחשבות ומגעים רעים.

כל מה שכתבתי אינו מוריד ח"ו כי הוא זה מהסניפים המעולים וחשובים. של בני עקיבא או עזרא שעושים דברים נפלאים.

אבל כל זה לא עומד מול הענין הזה שצריך לשמור על מצוות התורה ככתבן וכלשונן. רק כך נצליח ונעלה מעלה מעלה.

כתבות נוספות