שאל את הרב

למה הבנות היו יותר נחושות?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 31/08/05 09:46 כו באב התשסה

שאלה

בס"ד

הייתי בכפר דרום. ואח"כ גם בשא נור ובחומש. מכל המקומות הללו גורשתי.

היה נראה לי שבמאבק על ארצנו הקדושה הבנות היו יותר נחושות ואפילו אפשר לאמר יותר רציניות מהבנים.

האם הרב התרשם ג"כ כך. ואם זה נכון?

מה ההסבר לדבר הזה?

תשובה

בס"ד

גם בדור המדבר הבנות היו יותר נחושות מהגברים. קרא בבקשה את הפסוק במדבר על חטא המרגלים והעונש שבא בעקבותיו. הפסוק הזה הוא בספר במדבר (פרק כו) ומתאר את הנכנסים לארץ:
"אֵלֶּה פְּקוּדֵי משֶׁה וְאֶלְעָזָר הַכֹּהֵן אֲשֶׁר פָּקְדוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּעַרְבֹת מוֹאָב עַל יַרְדֵּן יְרֵחוֹ: וּבְאֵלֶּה לֹא הָיָה אִישׁ מִפְּקוּדֵי משֶׁה וְאַהֲרֹן הַכֹּהֵן אֲשֶׁר פָּקְדוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּמִדְבַּר סִינָי: כִּי אָמַר ה' לָהֶם מוֹת יָמֻתוּ בַּמִּדְבָּר וְלֹא נוֹתַר מֵהֶם אִישׁ כִּי אִם כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן"

ומסביר רש"י את המילים ומדייק לקרוא בהם "לא היה איש" - "אבל על הנשים לא נגזרה גזרת המרגלים. לפי שהן היו מחבבות את הארץ. האנשים אומרים (במדבר יד) "נתנה ראש ונשובה מצרימה". והנשים אומרות "תנה לנו אחוזה". לכך נסמכה פרשת בנות צלפחד לכאן".

מלמד אותנו רש"י על תכונה שהקיפה את כל הנשים במדבר וכמעט את כל הגברים. נשים לא שיכות לחטא המרגלים, גברים - כן!

החלוקה הזאת חולקת את עם ישראל עוד ממצרים. עמרם והגברים אחריו מתיאשים מהגאולה ומגרשים את נשותיהם אחרי גזירת פרעה. הם אומרים אין סיכוי לעם ישראל, חבל ללדת ילדים. מרים ויוכבד המלידות וכל הנשים אחריהן מכינות תופים לגאולה "ותצאנה כל הנשים אחריה בתופים ובמחולות".

"כל הנשים!!"

כולן הכינו תופים.
אף אחת מהם לא היתה בחטא העגל.
כולן רצו את ארץ ישראל
אף אחת מהם לא מתה בחטא המרגלים.
הן לא היו שייכות לחולשה!

****

האר"י הקדוש אומר על הדור שלו ועל הדורות האחרונים שהם גלגול של דור המדבר. וכך הוא כותב בספר לקוטי תורה - פרשת שמות
"גם דור המדבר יחזרו בדורינו זה להתגלגל בדרא בתרא. ובזה תבין כי רוב אנשי דוריני נשותיהם מושלות עליהם לפי שהיו בזמן העגל ונתנו הנזמים לעגל, והנשים לא רצו. לכן הם מושלות עליהם. נמצא כי בדור הזה הוא גלגול דור המדבר והערב רב גם כן, ומשה בתוך כולם".

האם יכול להיות דיבור יותר מפורש מזה?

כתבות נוספות