שאל את הרב

לגור בעיר חילונית?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 26/08/05 00:44 כא באב התשסה

שאלה

בס"ד

לרב שלום וברכה!!!

האם יש אזורים בארץ שאסור לגור בהם מחמת חוסר צניעות?

תודה רבה!!

תשובה

בס"ד

על פי ההלכה אסור לאדם לעבור במקום שנשים מכבסות כביסה אם יש לו דרך אחרת. כיון שהם חושפות את ידיהם עד למרפק או שהן מגביהות קצת את שמלתן כשהו עומדות בתוך המים.

יש היום רחובות שהם אינם ליד הנהר ואעפ"כ יש שם נשים שחושפות את ידיהם ואולי גם קצת יותר מזה. ולכן אם אינך חייב ללכת שם אל תלך.

לפי זה המגורים. אם אדם חייב לגור שם - חייב. ואם לא - שיברח משם.

ובגמרא: תָּנוּ רַבָּנָן הַהוֹלֵךְ לְאִיצְטַדִינִין, וּלְכַרְקוֹם, וְרָאָה [שָׁם] אֶת הַנְּחָשִׁים, וְאֶת הַחַבָּרִים, בּוּקְיוֹן, מוּקְיוֹן, מוּלְיוֹן, לוּלְיוֹן, [בְּלוֹרְיָן] (סגלרין) סְגַלְרִינוֹן. הֲרֵי זֶה מוֹשָׁב לֵצִים. וַעֲלֵיהֶם הַכָּתוּב אוֹמֵר, (תהלים א) "וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב", וְסָמִיךְ לֵיהּ, "כִּי אִם בְּתוֹרַת ה' חֶפְצוֹ". הַא לָמַדְתָּ שֶׁהַדְּבָרִים הָלָּלוּ מְבִיאִים [אֶת הָאָדָם] לִידֵי בִיטוּל תּוֹרָה.

ועוד שם
"דָּרַשׁ רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן פַּזִי, מַאי דִּכְתִיב, (תהלים א) "אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים" וְגוֹ'. וְכִי מֵאַחַר שֶׁלֹּא הָלַךְ, מֵהֵיכָן עָמַד?
וּמְאַחַר שֶׁלֹּא עָמַד, מֵהֵיכָן יָשַׁב?
וּמֵאַחַר שֶׁלֹּא יָשַׁב, מֵהֵיכָן לָץ?
אֶלָּא לוֹמַר לְךָ, שֶׁאִם הָלַךְ, סוֹפוֹ לַעֲמוֹד.
וְאִם עָמַד, סוֹפוֹ לֵישֵׁב.
וְאִם יָשַׁב, סוֹפוֹ לָלוּץ,
וְאִם לָץ, עָלָיו הַכָּתוּב אוֹמֵר, (משלי ט) "אִם חָכַמְתָּ חָכַמְתָּ לָךְ, וְלַצְתָּ לְבַדְּךָ תִּשָׂא".

ועל זה נאמר במסכת אבות פרק ו
(י) אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בֶּן קִסְמָא, פַּעַם אַחַת הָיִיתִי מְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ וּפָּגַע בִּי אָדָם אֶחָד, וְנָתַן לִי שָׁלוֹם, וְהֶחֱזַרְתִּי לוֹ שָׁלוֹם, אָמַר לִי, רַבִּי מֵאֵיזֶה מָקוֹם אָתָּה, אָמַרְתִּי לוֹ, מֵעִיר גְּדוֹלָה שֶׁל חֲכָמִים וְשֶׁל סוֹפְרִים אָנִי, אָמַר לִי, רַבִּי רְצוֹנְךָ שֶׁתָּדוּר עִמָּנוּ בִּמְקוֹמֵנוּ וַאֲנִי אֶתֵּן לְךָ אֶלֶף אֲלָפִים דִּנְרֵי זָהָב וַאֲבָנִים טוֹבוֹת וּמַרְגָּלִיּוֹת, אָמַרְתִּי לוֹ אִם אַתָּה נוֹתֵן לִי כָּל כֶּסֶף וְזָהָב וַאֲבָנִים טוֹבוֹת וּמַרְגָּלִיּוֹת שֶׁבָּעוֹלָם, אֵינִי דָר אֶלָּא בִּמְקוֹם תּוֹרָה, וְכֵן כָּתוּב בְּסֵפֶר תְּהִלִּים עַל יְדֵי דָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, טוֹב לִי תּוֹרַת פִּיךָ מֵאַלְפֵי זָהָב וָכָסֶף, וְלֹא עוֹד, אֶלָּא שֶׁבִּשְׁעַת פְּטִירָתוֹ שֶׁל אָדָם אֵין מְלַוִין לוֹ לְאָדָם לֹא כֶסֶף וְלֹא זָהָב וְלֹא אֲבָנִים טוֹבוֹת וּמַרְגָּלִיּוֹת, אֶלָּא תּוֹרָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים בִּלְבָד, שֶׁנֶּאֱמַר, בְּהִתְהַלֶּכְךָ תַּנְחֶה אוֹתָךְ בְּשָׁכְבְּךָ תִּשְׁמוֹר עָלֶיךָ וַהֲקִיצוֹתָ הִיא תְשִׂיחֶךָ, בְּהִתְהַלֶּכְךָ תַּנְחֶה אֹתָךְ, בָּעוֹלָם הַזֶּה, בְּשָׁכְבְּךָ תִּשְׁמוֹר עָלֶיךָ, בַּקָּבֶר, וַהֲקִיצוֹתָ הִיא תְשִׂיחֶךָ, לָעוֹלָם הַבָּא, וְאוֹמֵר, לִי הַכֶּסֶף וְלִי הַזָּהָב נְאֻם יְדֹוָד צְבָאוֹת:

לעומת זאת מי שהולך לגור במקומות של חילונים וריקנים על מנת ללמדם תורה כדרך שעשה שמואל הרמתי - תבוא עליו ברכת טוב, ובודאי שהמצוה שהוא עושה מגינה עליו ומצילה אותו.
וכך כתב הרמב"ם בהלכות עבודת כוכבים פרק א

"ובן ארבעים שנה הכיר אברהם את בוראו כיון שהכיר וידע התחיל להשיב תשובות על בני אור כשדים ולערוך דין עמהם ולומר שאין זו דרך האמת שאתם הולכים בה ושיבר הצלמים והתחיל להודיע לעם שאין ראוי לעבוד אלא לאלוה העולם ולו ראוי להשתחוות ולהקריב ולנסך כדי שיכירוהו כל הברואים הבאים וראוי לאבד ולשבר כל הצורות כדי שלא יטעו בהן כל העם כמו אלו שהם מדמים שאין שם אלוה אלא אלו.
כיון שגבר עליהם בראיותיו בקש המלך להורגו ונעשה לו נס ויצא לחרן והתחיל לעמוד ולקרוא בקול גדול לכל העולם ולהודיעם שיש שם אלוה אחד לכל העולם ולו ראוי לעבוד.
והיה מהלך וקורא ומקבץ העם מעיר לעיר ומממלכה לממלכה עד שהגיע לארץ כנען והוא קורא שנאמר ויקרא שם בשם ה' אל עולם.
וכיון שהיו העם מתקבצין אליו ושואלין לו על דבריו היה מודיע לכל אחד ואחד כפי דעתו עד שיחזירהו לדרך האמת עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות והם אנשי בית אברהם ושתל בלבם העיקר הגדול הזה וחבר בו ספרים והודיעו ליצחק בנו וישב יצחק מלמד ומזהיר ויצחק הודיע ליעקב ומינהו ללמד וישב מלמד ומחזיק כל הנלוים אליו ויעקב אבינו למד בניו כולם.
והבדיל לוי ומינהו ראש והושיבו בישבה ללמד דרך השם ולשמור מצות אברהם וצוה את בניו שלא יפסיקו מבני לוי ממונה אחר ממונה כדי שלא תשכח הלמוד והיה הדבר הולך ומתגבר בבני יעקב ובנלוים עליהם ונעשית בעולם אומה שהיא יודעת את ה'.


********

במסכת בבא בתרא דף נז/ב
"ועוצם עיניו מראות ברע" א"ר חייא בר אבא זה שאין מסתכל בנשים בשעה שעומדות על הכביסה.
היכי דמי אי דאיכא דרכא אחריתא - רשע הוא!
אי דליכא דרכא אחריתא - אנוס הוא!
תרגום:
איך מדובר?
אם יש דרך אחרת והוא עובר ליד מקום הכביסה - רשע הוא!!
אם אין דרך אחרת - הוא אנוס אם הוא עובר שם?

לעולם דליכא דרכא אחריתא ואפ"ה מיבעי ליה למינס נפשיה
תרגום:
מדובר שאין דרך אחרת ואעפ"כ הוא צריך להניס את נפשו להטות את ראשו כדי שלא לראות נשים שחושפות את ידיהם או כשהן מעלות את שמלתם עד לברך כשהן עומדות במים לכבס את בגדי ילדיהן.

כתבות נוספות