שאל את הרב

כשרות האוכל בצבא

חדשות כיפה הרב משה כ''ץ 21/02/02 16:53 ט באדר התשסב

שאלה

בס``ד

לכבוד הרב, שלום.

אני בעזה``י מתגייס לצה``ל בעוד כחודשים (ליחידה לא-קרבית) ורציתי לשאול לגבי כשרות האוכל שבבסיסי צה``ל.

אני ספרדי, וככזה, אני משתדל לאכול רק בשר עם כשרות שמקובלת על הספרדים.

רציתי לדעת איזה כשרות קיימת במטבחי צה``ל, והאם הטבחים יודעים את דיני הכשרות כמו שצריך?

לפי מה שידוע לי, הרבנות הצבאית אחראית על הכשרות, השאלה היא האם הם מקפידים על כשרות שמקובלת גם על הפוסקים הספרדים, או רק מה שמקובל על האשכנזים, שכידוע, לפי הפוסקים של עדות המזרח, מומלץ לאדם ספרדי להימנע מאוכל כזה.

אני קצת חושש כי ידוע לי שבהרבה דברים בצבא ``מחפפים``, ואני פוחד שגם בעניין הזה לא מקפידים כמו שצריך.

האם יהיה לי מותר לאכול בשר בצבא (כמובן רק מה שבא מהמטבח), ללא חשש? או שמא עלי להשתדל לאכול רק עוף (שאיתו יש פחות בעייתיות) ?

מה עם הירקות שמגישים בצבא? האם עלי לחשוש מ``טבל, שביעית, שמיטה`` וכו`? מה עם תולעים בירקות? האם הטבחים שוטפים את הירקות הבעיתיים כמו שצריך כדי למנוע בעיות של תולעים וכו` ?

מדובר פה באכילת ארוחות ``רגילות`` בבסיס, ולא מנות קרב או משהו כזה, אם זה משנה.

אודה לך אם תוכל לעזור לי בעניין...

ע.

תשובה

לע.ג. שלום וברכה

ישנה איזה דעה קדומה בציבור שהצבא צריך להיות כמו בית מלון 5 כוכבים גלאט כשר עם כל ההידורים ולפי כל השיטות המחמירות ביותר.לכן נראה לי להביא כאן קצת מדברי הרמב"ם בהלכות מלכים ומלחמותיהם פרק ו' הלכה י"ג:
"ארבעה דברים פטרו במחנה: אוכלים הדמאי, ופטורים מרחיצת ידים בתחלה, ומביאין עצים מכל מקום, ואפילו מצאן תלושים ויבשים אין מקפידין על כך במחנה, וכן פטורין מלערב עירובי חצירות במחנה אלא מטלטלין מאהל לאהל ומסוכה לסוכה והוא שיקיפו כל המחנה מחיצה גבוהה עשרה טפחים כדי שתהיה רשות יחיד כמו שנתבאר בהלכות שבת, ואין מחיצה פחותה מעשרה, וכשם שפטורין מכל אלו בהליכתן כך פטורין בחזרתן."
פרק ח' הלכה א': "חלוצי צבא כשיכנסו בגבול העכו"ם ויכבשום וישבו מהן, מותר להן לאכול נבלות וטרפות ובשר חזיר וכיוצא בו, אם ירעב ולא מצא מה יאכל אלא מאכלות אלו האסורים, וכן שותה יין נסך, מפי השמועה למדו ובתים מלאים כל טוב ערפי חזירים וכיוצא בהן."

לאור ראיה זו של הרמב"ם אביא כמה פסקים של גדולי הדור כדי שתוכל לראות את יחסם למצב ההלכה בצבא.
חלב לאחר בשר: בספר איסור והיתר של הרה"ג יצחק יוסף (בנו של הרה"ג עובדיה יוסף) שמביא את פסקי אביו: "ולכן במחנות הצבא אפשר להקל אף לאחר 5 שעות (במקום 6 שעות)".
בשר חלק: יביע אומר חלק ה' יו"ד סימן ג': "האוכל במקום שאין מקפידים על בשר "חלק" ואוכלים בשר "כשר" אין צורך לחקור האם הבשר חלק."

עיין בספר "הלכות צבא" של הרב זכריה בן שלמה עמ' 311 שכותב בשם הרה"ג מרדכי אליהו שליט"א שאפשר להקל בבשר חלק משום שבצבא הוא שעת הדחק.(אפשר לבדוק את זה כאן ע"י שאלה לבנו הרה"ג הרב שמואל אליהו שליט"א)

והדברים ארוכים וא"א להאריך כאן.

סיכום: בעיקרון הכל מושגח בצבא ובכל אופן אם מתעוררת בעיה צריך לבדוק כל מקרה לגופו.וצריך לבדוק מה המצב במקום שתמצא בו. ונכון לערב את הרב האחראי על המטבח הספציפי אם יש שם בעיות. ואם הבעייה לא תיפטר לעלות לדרגים גבוהים יותר. בהצלחה.

כתבות נוספות