שאל את הרב

יש אלוקים?

חדשות כיפה הרב שי פירון 05/08/02 09:59 כז באב התשסב

שאלה

בס"ד

לרב שי פירון!

אני מוריאל הלוי חניך בשבט יחיעם בסניף בת ים מרכז.

אני בעז"ה הולך בשנה הבאה לישיבת ההסדר שדמות "נריה" ורוצה לשאול שאלה בנושא אמונה. השאלה בפני עצמה כבר חוזרת ונשנית הרבה פעמים אבל יש לי עדיין בעיה עם דבר זה.

השאלה: האם אפשר להוכיח בו ודאות שיש אלוקים? וקורה לי שאני מתפלל כמה וכמה פעמים בכוונה ואני חושב לעצמי: "ואם כל זה לחינם? ואם אני אגיע בסוף לבית דין של מעלה ובכלל אין מושג כזה: בי"ד של מעלה?" את האמת, אני מתכנן בשבוע הראשון לשבת שבוע שלם עם מישהו משיעור גדול ולשאול אותו את כל השאלות שיש לי ואני לא אוותר ואם אותו אחד לא ידעלענות לי אז אני אלך לאחד אחר ועד שאגיע לרב רוזנפלד ואז אני בטוח שתהיה לי תשובה.

ורציתי שהרב ידע שלכל אורך הדרך ואפילו אם אני לא אקבל ()זמנית) את כל התשובות שלי, אני אמשיך לקיים הכל כי אני יודע מהי הדרך הנכונה ואפילו אם אני לא מבין אותה.....

בברכת חברים לתורה ועבודה

מוריאל הלוי

תשובה

ב"ה



שלומות

דבריך הכנים והישרים מעוררים הערכה ואני מאחל לך הצלחה בדרכך החדשה.
הרשה לי להעיר שתי הערות, בקצרה:

1. לימוד בישיבה איננו סמנריון. הוא נבחן מכח השגרה, הבניה היסודית של אריח על גבי לבנה. בעוד שסמנריון מהווה מוקד "אינסטנט" לתשובות. התשובות הללו מרגיעות ומאפשרות להמשיך "לתפקד" אבל אין הן מעמיקות ומאפשרות לנו לקנות כלי חשיבה רוחניים. ישיבה, היא מקום למסע ארוך בו אנו קונים את הכלים איך וכיצד לחשוב, איך לחפש תשובות, איך לנתח תשובה ולהבינה במלוא היקפה ומשמעותה. ישיבה היא מקום בו לומדים, ומבקרים את החומר הנלמד. כשם שסוגיית התלמוד בנויה מקושיה, ראיה, דחיה, העמדה ולבסוף מסקנה - כך עלינו לבחון את כל העולם האמוני שלנו. לשאול ולתרץ, להקשות ולהשיב. לחזור בנו. להסתפק, ואפילו להשאר בתיק"ו.
לכן, אל תלך לישיבה כדי לחפש תשובות בשבוע הראשון. לשם כך ניתן ללכת לסמנריון ואולי לחלק מהמכינות. חלילה, אינני מזלזל בכך אבל לא זו מטרתה של ישיבה.
עליך להתכונן למסע ארוך. ללמוד בצורה שיטתית ומסודרת. מציע לך לפנות לרב אלישע פיקסלר, אחד הר"מים בישיבת שדמות נריה ולבקש ממנו שיקבע לך סדר לימוד. וכך, לאחר חמש שנים תראה, שממילא פטרת את רוב השאלות, קנית כלים למחשבה וכו'.
2. מה שמטרידה אותך שאלת הודאות ביחס לאלוק, כל עוד השאלה היא בתחום השכל, המשני לאמונה שהיא ממעל לכל - הרי שיש בכך ביטוי לבירור חשוב שביכולתו להעמיק את עבודת ה' שלך.


בברכה,

שי

כתבות נוספות