שאל את הרב

ישיבת בנים ובנות בצורה מעורבת

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/02/02 05:31 ה באדר התשסב

שאלה

האם ההלכה של לשבת בסניף עם בנים זה אסור זה חומרה או הלכה? מה המקורות? תודה זה מאד חשוב לי..

עדי

תשובה

שלום עדי,
לגבי שאלתך על ישיבה מעורבת בסניף. הדברים די פשוטים. ההלכה שוללת בכל תוקף ישיבה מעורבת של בנים ובנות. לא מידת חסידות יש כאן, אלא עקרונות הלכתיים בסיסיים. מי שרוצה להתרשם מהי רוח ההלכה בענין הזה יקרא את הסעיפים הראשונים של שו"ע "אבן העזר" סימן כ"א.
עצם הישיבה המעורבת היא בעייתית, מבלי להכנס לבעיות נוספות העלולות להגרם כתוצאה מישיבה זו. בספר "חסד נעורייך" מודפסת תשובה של הרב מרדכי אליהו לגבי שיעור בבית הכנסת לאנשים נשואים, והוא השיב שצריכים לשבת משני צידי המחיצה, ולא באותו חלק של בית הכנסת. המקור היחידי שהתיר ישיבה מעורבת היה ה"שרידי אש" שהתיר לתנועת ישורון בצרפת לשבת בנים ובנות על ספסלים נפרדים ולשיר יחד שירי קודש בלבד (בלי צחוקים וכו'), יסוד ההיתר היה חשש גדול מאוד של התבוללות אחרי מלחמת העולם השניה, ומשום "עת לעשות לה' הפרו תורתך". (והלוואי שבסניפים היום יעמדו בהגדרות המחמירות האלו).
חוץ מעצם הישיבה, ישנם חששות נוספים כמו שירה מעורבת, קלות ראש, שיחה יתירה, הסתכלות בנשים (לבנים), לפני עור לא תתן מכשול (לבנות) ועוד. אמנם אין הם הכרחיים בעצם הישיבה המעורבת אך יש חשש סביר מאוד שיכשלו בהם. (ביחוד אחרי שקראנו את סימן כ"א, וראינו עד כמה ההלכות האלו קשות וסבוכות).
אחרי כל ההקדמה הישירה הזאת, רציתי לסייג את הדברים. זוהי ההלכה היבשה, אך יש מקרים מיוחדים של הוראות שעה, כמו שנתן ה"שרידי אש" בזמנו. לא כל סניף הוא הוראת שעה אוטומטית, אבל אם הולכים לרב מוסמך (לא בוגר של הסניף שלומד בשיעור ג' בישיבת הסדר) והוא נותן היתר ספציפי על הסניף שלכם, יש מקומות שאפשר להקל בהם בסוגים מסוימים של פעילויות.
אם רוצים להתעניין בנושא אפשר לקרוא את הסימן ההוא בשו"ע, את הספרים "קדושים תהיו" של הרב שמואל כץ, "חסד נעורייך" ו"גן נעול" של הרב אבינר.
המון בהצלחה בדרכך החשובה, מי יתן וירבו כמוך בישראל.
שמיר, חברים מקשיבים

כתבות נוספות