שאל את הרב

ירידה בהרגשת הקשר לקב"ה. מה עושים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/03/02 17:43 יא בניסן התשסב

שאלה

אני מאמינה בקב"ה אני אוהבת אותו אבל בזמן האחרון קוראים לי דברים קטנים ורעים ואני סתם מתעצבנת מכל דבר אני מתייחסת רע לאנשים אני חסרת סבלנות וכך גם בעבודת ה' שלי ....את הדברים הרגילים אני מקיימת (ברכות נטילת ידיים וכ'ו) אבל אני כבר לא מתפללת ולא מרגישה שום קשר לקב"ה וזה גורם לי להרגיש מאוד מאוד רע...

תשובה

שלום לך,
עצם העובדה שחוסר הקשר לקב"ה מפריע לך, מראה עד כמה חשוב לך הענין, ושלמרות הקשיים שלך את מחפשת איך להתקדם ולצאת מזה. וכן מה שאת יושבת וכותבת על זה ושולחת אלינו, מלמד שהקשר לקב"ה חזק אצלך.
קודם כל דעי לך שלכל אדם יש זמנים טובים ורעים. בתור בני אדם, ולא מלאכים, איננו נמצאים תמיד באותה נקודה, וטוב שכך. כי כך יש לנו את הדרך להתקדם תמיד הלאה ולא להיתקע באותה נקודה, אבל יש בזה גם סכנה של נפילה לקשיים.
לכן אין להיבהל אם יש תקופה קשה. בתקופה כזאת יש ערך גדול יותר מתמיד לדברים שאת מקפידה לעשות, למרות הקשיים, כמו ברכות ונטילת ידיים. כי כשטוב לאדם, זה פחות חוכמה שהוא עושה הכל. אבל אם בשעת מבחן, כשקשה, אדם לא נופל לגמרי וממשיך לעשות, זה מראה שהוא באמת קשור לה', ובכך רק מתחזק הקשר בינו לקב"ה. כמו שאמרו חכמים 'לפום צערא אגרא' – כפי מידת הקושי כך השכר. ברור שהשאיפה שלנו היא להרגשה טובה ולעבודת ה' בשמחה, אבל יש להכיר גם בערך של הזמנים הקשים.

לגבי דברייך שדברים קטנים ורעים קורים לך. יש השגחה פרטית לכל אדם ואדם. אין דבר רע שנעשה לאדם סתם, אלא הכל מעם ה' והכל לטובה. גם כשאיננו רואים איזו טובה יש בדבר, אנו יודעים ומאמינים ש"טוב ה' לכל", ולא יעשה דבר אם לא תצמח ממנו איזו טובה. כדאי ללמוד בספרי אמונה ומוסר על הנושאים האלה, ואז לא מתעצבנים כשבאים עלינו דברים רעים (ואפילו מקבלים אותם בשמחה).
לגבי התפילה, כדאי להתאמץ ולהמשיך להתפלל. ויותר מזה: כדאי להזכיר את הקשיים שלך בתפילה, ולא להתעלם מהם. הרי מותר ורצוי להוסיף בתפילה בקשות אישיות, בברכת שומע תפילה או ב'אלוקי נצור לשוני'. ובכלל אפשר להתפלל גם תפילה אישית שלא בתוך התפילות הרגילות. ואז לבקש שיתחדש הקשר בינך לקב"ה, שתשובי להרגיש טוב ולהתייחס טוב אל אחרים. שתשמחי בכל מה שעובר עליך ושתשמחי בעבודת ה'.
להשלמת התמונה אני מציע לך לעיין בתשובה נוספת שלנו בנושא זה: 'איך להתמודד עם ירידות וקשיים בעבודת ה'' – https://www.kipa.co.il/noar/q.asp?id=1938, ובתשובות נוספות באתר בנושא זה.
אני רוצה לאחל לך שתצליחי להתגבר על הקשיים והנסיונות
ולהמשיך הלאה בקיום המצוות מתוך שמחה והרגשת שלמות.
בהצלחה רבה,
יונתן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות