שאל את הרב

יציאה לחוץ לארץ

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 07/01/02 14:18 כג בטבת התשסב

שאלה

א) האם מותר לצאת לחו"ל (בבקשה לפרט)

ב) בזמננו כשאפשר להגיע לחו"ל תך שעות מספר האם גם יש בעי'ה

תשובה


דברי הרמב"ם כתוב ברמב"ם בהלכות מלכים פרק ה הם כל כך יפים ומובנים מאליהם שלא רציתי לערוך אותם אלא להביאם בפניך כלשונם:
(ט) אסור לצאת מארץ ישראל לחוצה לארץ לעולם אלא ללמוד תורה או לישא אשה או להציל מן העכו"ם ויחזור לארץ וכן יוצא הוא לסחורה אבל לשכון בחוצה לארץ – אסור, אלא אם כן חזק שם הרעב עד שנעשה שוה דינר חטין בשני דינרין. במה דברים אמורים? כשהיו המעות מצויות והפירות ביוקר, אבל אם הפירות בזול ולא ימצא מעות ולא במה ישתכר ואבדה פרוטה מן הכיס - יצא לכל מקום שימצא בו ריוח. ואף על פי שמותר לצאת - אינה מדת חסידות. שהרי מחלון וכליון שני גדולי הדור היו ומפני צרה גדולה יצאו ונתחייבו כלייה למקום:
(י) גדולי החכמים היו מנשקין על תחומי ארץ ישראל ומנשקין אבניה ומתגלגלין על עפרה וכן הוא אומר כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו:
(יא) אמרו חכמים כל השוכן בארץ ישראל עונותיו מחולין שנאמר וכל יאמר שכן חליתי העם היושב בה נשוא עון אפילו הלך בה ארבע אמות זוכה לחיי העולם הבא וכן הקבור בה נתכפר לו וכאילו המקום שהוא בו מזבח כפרה שנאמר וכפר אדמתו עמו ובפורענות הוא אומר על אדמה טמאה תמות ואינו דומה קולטתו מחיים לקולטתו אחר מותו ואעפ"כ גדולי החכמים היו מוליכים מתיהם לשם צא ולמד מיעקב אבינו ויוסף הצדיק:
(יב) לעולם ידור אדם בארץ ישראל אפילו בעיר שרובה עכו"ם ואל ידור בחוצה לארץ ואפילו בעיר שרובה ישראל שכל היוצא לחוצה לארץ כאילו עובד ע"ז שנאמר כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה' לאמר לך עבוד אלהים אחרים ובפורעניות הוא אומר ואל אדמת ישראל לא יבאו כשם שאסור לצאת מהארץ לחוצה לארץ כך אסור לצאת מבבל לשאר הארצות שנאמר בבלה יובאו ושמה יהיו:
מדברי רמב"ם אלו אתה למד שחשיבות ארץ ישראל אינה נובעת דוקא מהזמן שבו אפשר להגיע משם לכאן או מכאן לשם אלא בהערך הגדול של הארץ הקדושה, שהיו מנשקים אותה מרוב אהבה.
סיכום דברי הרמב"ם שמותר לצאת רק כדי לישא אישה או לצורך הגנה על ישראל או ללמוד תורה או לפרנסה, והכל באופן זמני בלבד.

כתבות נוספות