שאל את הרב

יין נגע בו מחלל שבת

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 28/01/02 16:10 טו בשבט התשסב

שאלה

האם בקבוק יין שנגע בו יהודי מחלל שבת דינו כיין נסך והוא אסור בשתייה?

האם כל יין שנגע בו גוי גם בהשגחת יהודי שומר מצוות הינו יין נסך? ומדוע בכלל הוא אסור בשתייה? (בבקשה אם ניתן לקבל גם מקורות)

בתודה מראש:

תשובה

חס ושלום! חס וחלילה!
יין שנגע בו יהודי שאינו שומר תורה ומצוות אינו יין נסך!!
יין נסך הוא יין שנתנסך לעבודה זרה ומי בימינו חשוד בזה. אף אחד. בודאי לא אנשים חילונים שרובם לא למדו כלום על יהדות וכל הטעויות שהם עושים הם מחוסר ידיעה ולא מזדון.
יש איסור אחר שהוא קצת דומה לאיסור זה ומשום מה מערבים את שניהם ביחד. האיסור נקרא "סתם יינם". כאן לא מדובר ב"יין נסך" אלא בסתם יין שאינו נועד לנסך לע"ז.
הוא אסור בשתיה על מנת למנוע קירבה אסורה.
צורת החיים של מחללי שבת אינה מקובלת עלינו ואע"פ שצריך לאהוב אותם, צריך גם לדעת לא להדבק בתרבותם ובמרוצת החיים שלהם ומהומתם. כשאדם שותה יין - כל המעצורים השכלים שלו מוסרים ואז הוא עלול לעשות שטויות. כשאדם נמצא בחברה שומרת ותומכת הוא יזהר, וגם אז זה לא כל כך רצוי. אבל כשאדם נמצא בין כאלה שלא שומרים שבת – הסכנה שהוא יגלוש ויעשה טעויות היא הרבה יותר גדולה - יש השפעה סביבתית ובקצור זה לא זה.
לכן לימדו אותנו חז"ל לא לשתות יין שנגע בו מחלל שבת. כשמטרת האיסור היא ללמד אותנו לא לשתות איתם יין. כמובן הכוונה ליין מזוג ולא לבקבוק יין סגור שבזה אין שום איסור ולכן מותר לקנות יין בכל חנות. (להבדיל מיין נסך).
סוף דבר העיקר הוא
"והאמת והשלום אהבו"

כתבות נוספות