שאל את הרב

ט' באב

חדשות כיפה הרב שי פירון 22/07/02 22:08 יג באב התשסב

שאלה

קראתי את תשובותיך הקודמות בנוגע לשאלות שנשאלו כאן על ט' באב, וברצוני לקבל בירור

אתה הדגשת שעיקרו של האבל הוא חורבן הבית, אבל דבר זה נראה לי תמוהה ממספר סיבות:

בכל מגילת איכה מצאנו אך ורק פסוק אחד המדבר על חורבן הבית עצמו ("על הר ציון שחרב") והשאר מדבר על:הזעקה על הזוועות, מצור ירושלים, לקיחת המלך בשבי, השפלות העם היהודי

ובכל הקינות לא מסופר על חורבן הבית אלא על רדיפות היהודים שהיו בגולה

יוצא מכאן שעיקרו של ט' באב הוא "ישראל לחרפה בגויים" ו"גלדה כבוד מישראל" ולכן דבר זה בטל בימינו שהרי מעטים היהודים שחסומה דרכם לא"י, ועם ישראל בימינו זכה לגאולה גדולה מאוד יותר מאשר גאולה שהיתה בחסדם של מלכי פרס ומדי והרי גם שם מצא הנביא זכריה לנכון לפסול כבר את ט' באב ("האבכה בחודש החמישי הנזר כאשר עשיתי זה כמה שנים?" ותשובת זכריה הנביא היתה שיעד את ביטולו של הצום החמישי (ט' באב)) אז הרי אין המציאות החדשה מחייבת גם אותנו לשינוי האופי של נוהג היום ?

ואם לאו, אז אין סיבה ממשית עיקרית לעליה לכותל המערבי, שהרי לפי הקינות (שיכולים היו להכיל פרקים רבים על עזרות ת"ח ות"ט, גזרת פטלורה והשואה) אין זו הסיבה העיקרית, ועליה לכותל חשובה כמו עליה לפולין, לקברי אחים וכו'

ועוד, שיש לשנות חלק ממנהגי היום הזה שהרי המציאות השתנתה: אמנם הר הבית נשאר שומם מקדושתו והוא תפוס מחולל ע"י סמל זר אבך הכבוד אשר "גלה" מישראל הושב לו, ולכן יש טעם לשנות חלק ממנהגי היום, שהדברים הנהוגים והנאמרים בט באב יהיו מסולפים אם לא יבטאו את המציאות והעובדה הזו, אין זה נכון ?

תשובה

ב"ה

שלומות!

בשאלתך יש יותר מקורטוב של הגיון. אכן, חכמים נחלקו בשאלה אם הצומות נוהגים גם אחר ששבו לארץ ישראל ומסקנת הגמרא היא שכל הצומות בטלים למעט ט' באב שממשיך להתקיים כיוון שרבו בו הצרות. כך שעצם היום - אף שבהחלט המציאות השתנתה - שריר וקיים. העובדה שהשתנה המצב בולטת בנוסח תפילת נחם ורבים הקומוסים שנשתברו בענין שינויה של נוסח התפילה.

אבל, גם השתנתה דרגת חומרת היום כיון שהחל תהליך הגאולה הרי שעדיין אנו אבלים על המניעים שהביאו לידי חורבן הבית כיון שהם חלק מחיינו - שנאת חינם, קנאות, חוסר סולדריות חברתית, ועוד.
העובדה שיש ביטוי בקינות לצרות שהיו לעם ישראל באותם דורות מונעת משתי סיבות שהן אחת - זה מקרב את תחושת האסון והאבל, לכן יש מי שהוסיף קינות שונות בענין השואה- ועוד.
אולם, שיקול נוסף הוא העובדה שכל זה הנו תוצאה של חורבן הבית והגלות שבאה בעקבותיו.כל אלה מהוים ביטוי לקטסטרופה רבת שנים.
חורבן הבית צריך להלמד בשתי רמות" הרמה הרוחנית והרמה הלאומית ולכן כך יש להבין את שני המעגלים של המקורות והקינות.


בברכה,


שי

כתבות נוספות