שאל את הרב

טלוויזיה כן או לא?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 27/01/02 16:23 יד בשבט התשסב

שאלה

בסיעתא דישמיא

בשבת אני וחברה שלי התווכחנו על נושא הטלווזיה אני אמרתי שאין שום היתר הלכתי להכניס טלווזיה הביתה והיא אמרה שאין שום איסור הלכתי?

האם באמת אין איסור להכניס טלווזיה הביתה?

תשובה

בס"ד

לדעתי אסור מכמה וכמה סיבות ואכתוב לך מאמר שכתבתי בנושא זה. אם כי המכתב אינו מדבר מהכיון ההלכתי אבל יש בו כמה התיחסויות לכך.

------------
בשנים האחרונות ירדה הרמה המוסרית של שידורי הטלוויזיה בשני הערוצים לשפל מוסרי נמוך בהשפלת נשים, בצניעות, בהוצאת שם רע, בפגיעה ביהדות, באהבת הארץ ובדברים רבים שאנשים שיש להם אפילו רק מעט מצפון לא יכולים להשלים איתם.
לאחרונה ירדה הרמה עוד יותר נמוך עם כניסת "מעצמות" תקשורת שמגדירות את עצמן כ"טלוויזיה לא חינוכית". בשם התחרות הסירו שני הערוצים מעליהם גם את המגבלות האחרונות שהיו להם לשמור על רמה כלשהי.
בימים אלו נערך מסע פרסום בערוץ 7 שמטרתו להוציא את מכשיר הטלויזיה מהבית אנו יודעים שהמסע הזה נראה בלתי אפשרי כיון שהטלוויזיה בחוגים רבים נכנסה לגדר של "היתר". אעפ"כ אסור לנו להרים ידים, ואפילו אם נצליח רק מעט – עשינו משהו חשוב. גם מי שלא יוציא את הטלוויזיה – אולי יחשוב פעמים לפני כל תוכנית.. כדאי לצרף לענין גם את הענין של "סייעתא דשמיא" שאנו מתפללים שיהיה לנו, ואז עשויה ההשפעה להכפיל ולשלש את עצמה.
אנו מצרפים לכם קטע מאמר הדן בנושא פרסומות בטלוויזיה מהעיתון "ידיעות אחרונות", שם תקפו כמה סוגים של פרסומות בצורה חריפה. מטעמי צניעות אנו מצרפים דווקא קטע מהכיוון הלא צפוי – מהכיוון המוסרי הפשוט:

"פרסומת חדשה בסדרה הוותיקה של פלאפון:
ילד ישראלי בלונדון מדבר עם אמא שלו בארץ. הוא מקטר על אבא שלו שהכריח אותו ללכת למשחק כדורגל. ואז הוא נכנס לאיצטדיון, נדהם מהגודל והעוצמה, וכמו בכל הפרסומות בסדרה, מנתק את הפלאפון באמצע המשפט. יש איזו כנות לא מכוונת בפרסומת הזאת: ההתנהגות גסת הרוח של אנשי הטלפון הנייד מוצגת כסוד הקסם שלו. הפרסומת מגלה את האמת: המשתמש האובססיבי בנייד מדבר בעיקר עם עצמו, גם כאשר נדמה לו שהוא מדבר עם אנשים אחרים. לספר לאחרים בזמן אמיתי - זאת הדרך שלו לוודא שמה שהוא חווה הוא אמיתי.
כל מי שקורה את המאמר הזה רואה שכבר מזמן לא מדובר רק במסרים ובתמונות חצופות, לא מדובר רק בפורנוגרפיה, מדובר בשבירת כל הכללים של חיי משפחה תקינים. מדובר באנושיות פשוטה.
מיליוני הדולרים שהחברות מרוויחות מכל מי שצופה בהם מונעות ביטוי מעשי לכל מאות ואלפי!! המחקרים שנעשו בעולם. מחקרים שמצאו נזק מתמשך לצופים ולילדיהם. כל תמונה, וכל סרט נקלטים במודע ובתת מודע ולא ימחקו לעולם. הם הורסים גם למבוגרים וגם לילדים את הרגישות, את העדינות ואת האהבה לשנים ארוכות.
חברות ענק אלו מודעות לנזק המתמשך, אך כספכם יקר להם יותר מילדיכם ומשלום המשפחה שלכם. הם לא ישנו ולא ישתנו וימשיכו לרדת ולרדת אם הם לא יעצרו על ידי מי שהכח בידו. זכרו! - כל מי שצופה בתוכניות שלהם – נותן להם כוח!!
אנו קוראים לכם "הוציאו את הטלוויזיה מהבית" אל תתפתו ל"צפייה מבוקרת". הניסיון מוכיח שרוב מוחלט של הציבור לא עומד בזה.
גם אם ההורים עומדים – הילדים – מה יהיה עליהם. ואפילו יש משפחה שעומדת בכך, השכנים והחברים לומדים "היתר". הם לא עומדים בכל ההגבלות ונגררים לכבלים וללוין ולשידורי התועבה הגסים ביותר. מי אשם?
אם אתם אוהבים את ילדיכם ומשפחתכם ורוצים לתת להם את הטוב ביותר. אל תלמדו אותם לצפות בטלוויזיה בצפייה מבוקרת. א] הם לא חזקים מספיק לעמוד בפיתוי שגם למבוגרים קשה לעמוד בו. לא תמיד הם יסגרו את הטלוויזיה בזמן הנכון. ב] גם כשצופים בסרטים חינוכיים או סרטי טבע ונוף - יש לפניהם ואחריהם פרסומות ששם מרוכז כל הרע בצורה הרסנית ומתוחכמת. גם בהגשה, וגם בפרומו יש מסר לא חינוכי. ג] לכל המחוברים ללווין לכבלים אנו אומרים: "זיכרו שהילדים שלכם יותר חכמים מכל "קוד סודי".

אל תכניסו אותם לסלון שלכם! שימרי על בעלך!! שמור על אשתך!! שימרו על הילדים!! מוציאים את הטלוויזיה מהבית!!

כתבות נוספות