שאל את הרב

חלוקת התנ''ך לפרקים ולפסוקים

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 06/10/02 14:49 ל בתשרי התשסג

שאלה

שלום לכבוד הרב,

היום, בשיעור "תנ"ך" (אני כותב במרכאות כיוון שלצערי אני בבי"ס חילוני), המורה אמרה לנו שאת החלוקה לפרקים ולפסוקים בתנ"ך עשה איזה בישוף במאה ה-13.

האם זה נכון?? (עניין הפרקים, כיוון שענייני הפסוקים, הניקוד והטעמים נקבעו ע"י חז"ל, ואני יודע זאת.)

תודה רבה

אני.

תשובה

בס"ד

זה נכון וזה כל כך עצוב כיון שזה נכנס לתוך סדר הלימוד היהודי וחבל.

זה לא רק חלוקה טכנית. החלוקה הזו מבלבלת כל כך הרבה עינינים רוחנים עד שזה ממש ממש עצוב שאנחנו עוד משתמשים בזה. אבל משתמשים כיון שזה קל לכולם מכירים את החלוקה הזו.

לעצם הענין, יש הרבה מאוד דוגמאות של חלוקה שלא יורדת לשורש הענין עד שיכלה הזמן והמה לא יכלו.

אבל אתן לך דוגמה.
פרק א' בבראשית מסיים בסיום היום השישי. הוא משאיר את בריאת היום השביעי לפרק ב'. דהיינו לפי השקפת המחלק "בריאת השבת" - אינה בריאה.
לא בראו באותו יום כלום!!

זו השקפה כל כך נכרית!!

בריאת המנוחה - לא נחשבת בריאה למי שרואה את הכל טכני. אבל אנחנו רואים את בריאת היום השביעי כתכלית הכל.

החלוקה האמיתית היא לפי "פרשיות". אין כוונתי לפרשיות השבוע דווקא - אלא לפרשיות "סגורות" ו"פתוחות" שמחלקות את התורה פרשיות לפי ענינים.

אם תראה פעם בתורה שחלוקת הפרקים לא תואמת לחלוקת הפרשיות או לחלוקת הפרשות שבוע או לחלוקת העולים לתורה - וכל שכן אם תראה שזה לא מתאים לשלושתם - מיד תבין שמי שחילק את התורה לפרקים ופסוקים - לא הבין את הענין.

:

כתבות נוספות