שאל את הרב

חינוך לצניעות

חדשות כיפה הרב שי פירון 24/02/02 13:30 יב באדר התשסב

שאלה

נכנסתי לא מזמן להדרכה,לשבט הרא"ה. יש איתם די הרבה בעיות של צניעות, והבעיה הבולטת ביותר היא שהם לא שומרים נגיעה. לאחרונה חל שיפור ו2 בנות החליטו שעליהן לשמור, אבל רוב השבט לא שומר, ומגע בין בן לבת טבעי אצלם. כיצד אפשר לחנך אותם בדרך הראויה? שמעתי אותם מתבטאים לא פעם נגד זה. נראה לי שהם יודעים את חומרת האיסור, אבל בכ"ז הם מתעלמים מה אפשר לעשות???

תשובה

ב"ה

שלום לך!

יישר כוח על השקעתך בהדרכה. אין לי ספק שמאמצייך יראו פרי.

אני לא בטוח שחניכייך בשלים לשיחות מקיפות בנושא. בעיקר לאור העובדה שמספיק שמי מהם ישמיע הערה צינית בנושאים הללו ואז ההפסד גדול.

ככלל אני רוצה להעיר כמה הארות כלליות ביחס לטיפול בסוגיות אלה:

1. אין לדבר על כך כשהבנים והבנות יחד. יש לשוחח על כך. בנים לחוד ובנות לחוד. וכן ראוי שעם הבנים ידבר בן וכם הבנות בת כיון שההתייחסות שונה. וראוי שיהיה זה מי שהחניכים מעריכים ומוכנים לקבל את דבריו.
2. יש לרומם את הנושא לדרגה שאינה הוגעת רק ליחס שבין בנים לבנות אלא לצניעות שבין אדם לעצמו. על הנוראות של חברה שהפריצות בה גדולה, וכו'.
3. אין להרבות בדיבור, לפרט. כולם יודעים למה כוונתם גם אם תדברו בשפה כללית שתכבד את כולם!
4. בכלל, אין לתת תחושה שזה הנושא המרכזי העומד על הפרק. אסור לתת לזה להפוך להיות הנושא המרכזי. חמור אם החניכים יחשבו שמדד היחידי לבחינת יראת השמיים של החניכים או של כל אדם הוא לפי הקפדתו בעינייני צניעות.
5. חשוב להעביר פעולה על המחוייבות שלנו לכלל המצוות. על העובדה שמדובר בדבר אלוקים חיים ולא ברשימת המלצות שכל אחד יחליט מה נראה בעניו ומה לא.
6. כדאי לנקוט בצעדים מעשיים כגון להפריד את הפעולות שאפשר מבלי לדבר על כך. המציאות חזקה יותר מכל דבר אחר.
7. והעיקר - ככל שתהיינה יותר פעילות - ברמה, ברצינות וכו', כך תוכלי להגיע להישגים גבוהים יותר עם חניכייך! הפעילי אותם בכל התחומים ותראי שיעסקו פחות בעצמם!


בברכה,

שי

כתבות נוספות