שאל את הרב

חימום תבשיל בשבת

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 02/08/02 17:34 כד באב התשסב

שאלה

אצלנו רגילים להניח מערב שבת תבשילים על "פלטה של שבת" (חשמלית) או לוח מתכת המכסה על להבת הגז (כירה גרופה וקטומה). האם קיים אופן בו מותר יהיה לחמם באמצעים דומים תבשילים קרים שכבר נגמר בישולם מערב שבת?

תשובה

א. לענין זה יש להבחין בין תבשיל יבש (בשר, תפוחי אדמה וכדו') לבין תבשיל לח (מרק, רוטב וכדו'). מותר לחמם תבשיל יבש רק "כנגד המדורה", "על גבי מיחם" או "כנגד האש" (לשון מרן ב-((שו"ע או"ח שיח ח) (שו"ע או"ח שיח טו) (שו"ע או"ח שיח טז). אולם על האש ממש, אפילו אם היא גרופה וקטומה, הדבר אסור משום שכך היא דרך הבישול. מכאן שחימום תבשיל יבש על גבי הפלטה או לוח המתכת שעל גבי להבת הגז - אסור.

ב. ההיתר להניח כנגד האש או ע"ג המיחם הוא רק בתבשיל יבש. אם התבשיל הוא לח (כאמור: מרק, רוטב) - אם הוא קר - אסור לכל הדעות. חם במקצת - לדעת הרמ"א מותר להניחו על גבי המיחם.

ג. כיצד נתייחס לתבשיל יבש שיש בו שומן, שיימס וייעשה נוזלי לאחר שיתחמם? לדעת מרן מותר להניחו ע"ג מיחם; ולדעת הרמ"א - אסור.

ד. כל דברינו הם באשר להנחת התבשיל במקום שבתוך 24 שעות עשוי להגיע לחום של יד סולדת בו (כ420-). מותר להניח אפילו נוזל על המיחם בריחוק מהאש, אם תוך זמן זה לא יגיע לחום המצויין לעיל.

ה. בדרך כלל נוהגים כפסקו של החזון-איש, שלא להניח בשבת אוכל מבושל כל צורכו בתוך תנור או על פלטה, בשעה שהחשמל מנותק ויפעל אח"כ ע"י שעון שבת. אולם רבים מקילים בזה במוסדות, בבתי מלון ובבתי חולים, כדי שלא יבואו לידי איסור חימום בשבת ממש.

כתבות נוספות