שאל את הרב

חיוב תפילה לבנות

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 07/03/02 11:32 כג באדר התשסב

שאלה

לכב' הרב

בצוני לשאול על חיוב תפילה לבנות.

כמה תפילות הן חייבות?

האם יש חשיבות לזמן (זמן ק"ש)?

בעניין תחנון במנחה, האם יש לנהוג "נפילת אפיים"?, הבנתי שיש הבדל בין ירושלים לשאר הארץ וכן הבדל בין תפילה בביהכנ"ס לבין בבית.

אודה לך אם תוכל להתייחס לכל ההיבטים.

תודה מראש

מאור

תשובה

1. נשים חייבות בתפילה לפחות פעם אחת ביום, ויכולות להתפלל את כל התפילה יחד עם ברכת "ברוך שאמר" ו"ישתבח", קריאת שמע וברכותיה.
2. נשים חייבות בברכות השחר וברכות התורה אבל לא תיקון חצות.
3. נשים פטורות מק"ש כיוון שזו מצוה שהזמן גרמא, אך חייבות בקבלת מלכות שמים. ולכן חייבות לקרוא לפחות לקרוא את הפסוק ראשון. וטוב ללמדן גם כן פסוק "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" (עוי"ח וארא ה). וכיום שברוך השם כמעט כל הנשים יודעות לקרוא - טוב שתקראנה כל קריאת שמע וברכותיה.
4. אם נשים קוראות ק"ש בלי ברכות – אין חשיבות לזמן ואם הן אומרות קריאת שמע עם הברכות זה חייב להיות בזמן.
5. בודאי שיש חיוב לנפילת אפים במנחה אבל הספרדים לא נופלים על פניהם ממש אלא אומרים נפילת אפים בישיבה בלי להוריד את הפנים על היד.
6. בשעת הדחק יוכל להתפלל אדם מנחה "בין השמשות" דהיינו עד שלש עשרה דקות וחצי אחרי השקיעה. אבל לאחר מכן אסור להתפלל מנחה. ואם רואה שלא יוכל להתפלל את רוב התפילה ב"בין השמשות" - לא יתחיל )בא"ח ויקהל ט(. אמנם על פי מנהג ירושלים וחברון לא מתפללים מנחה בין השמשות )בא"ח ויקהל ט, רב פעלים ח"ב יט(
7. "בין השמשות" אומרים וידוי וי"ג מידות ואין אומרים תחנון "לדוד". ואומרים בסוף התפילה "תתקבל" אע"פ שסיימו את התפילה בלילה )כה"ח רלד ס"ק ז(.

כתבות נוספות