שאל את הרב

וידוי ביום הכיפורים

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 15/08/02 19:20 ז באלול התשסב

שאלה

א. למה מתוודים כבר ממנחה של ערב יום הכיפורים? וכמה פעמים חייבים להתוודות?

ב. למה נוהגים להקדים לבא לבית הכנסת בעיוה"כ?

תשובה

א. חובת הוידוי מתחילה במנחה של ערב יוהכ"פ, מחשש שכרות (רש"י) או שמא ייחנק (רמב"ם) בסעודה המפסקת שאוכלים אחרי תפילת מנחה.

נוסף לכך מתוודים עוד 10 פעמים - למשנה-ברורה: בשחרית, מוסף, מנחה ונעילה בתפילה שבלחש ובחזרת הש"ץ; במנחת עיוהכ"פ ובמעריב של ליל יוהכ"פ. לכף-החיים: במעריב יוהכ"פ מתוודים פעמיים (בלחש ובסליחות) ועוד 8 וידויים בתפילות היום. עכ"פ היחיד מתוודה גם בחזרת הש"ץ.

הנוהגים כרמ"א אומרים לפני ערבית של ליל יוהכ"פ תפילה זכה; וספרדים אומרים "לך א-לי תשוקתי", שבסופו וידוי. והכל מכוונים לצאת בכך ידי חובת וידוי שלפני ערבית.

לפי מנחת-חינוך גם נשים חייבות בתשובה ובוידוי. אולם אפשר שנשים אינן חייבות להתוודות 10 פעמים. עכ"פ טוב שתתוודנה בתפילות שבלחש, ותוספנה אף הן - כגברים - וידויים פרטיים משלהן.



ב. חובה להוסיף ביוהכ"פ מן החול על הקודש, ולכן מקדימים לבא לבהכנ"ס, ומקבלים את קדושת היום בהדלקת הנרות ובתפילות הנאמרות קודם ערבית. המגיע באיחור (כ 40-30 דקות לפני השקיעה) יאמר: "הריני מקבל עלי קדושת תוספת יום הכיפורים". ההתעטפות בטלית בברכה היא רק לפני השקיעה.

בעל בן-איש-חי הנהיג שקודם כל-נדרי יכריז הש"ץ שכל אחד מהקהל, אם יש לו כעס על חברו, יאמר: "מחלתי לחברי", ובכך יעורר האדם על עצמו סנגוריה גם למעלה.
יהי רצון שנזכה כולנו שיראו עינינו וישמח לבנו בעבודת יום הכיפורים, ולא רק בבחינת "ונשלמה פרים שפתינו".

כתבות נוספות