שאל את הרב

התורה

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 05/09/02 17:36 כח באלול התשסב

שאלה

כבוד הרב שלום!

כיצד ניתן להוכיח שהתורה נתקבלה ע"י ה' ולא אדם כתב אותה. (כנ"ל לדבי התנ"ך)?

חשוב לי לקבל תשובה לפני ראש השנה בכדי שאדע לבחור בדרך חיים.

תודה ושנה טובה

תשובה

שרון שלום,
אני יוצא מנקודת הנחה שהנך מאמין במציאות אלוקית.
כדי שנדע מה רוצה בורא העולם שנעשה ומה הוא רוצה שלא נעשה,התגלה אלוקים בהר סיני ומסר את התורה לעמו,ובה הוראות ברורות כיצד לנהוג בעולם הזה. אם ישנה מציאות אלוקית ודאי שהיא משגיחה עלינו,וההשגחה היא על כל מעשינו שנצטווינו לעשות ושכתובים הם בספר החוקים,ספר התורה.
נמצאנו למדים שיש צורך ברור בנתינת תורה, וכל השאלה היא האם היא ניתנה ע"י ה' דרך משה לעם ישראל.
את אותה התגלות אלוקית ראו דור המדבר,הדור שיצאו ממצרים וראו בעיניהם את מעמד הר סיני.אין ספק שאותו דור האמינו בה' ובמשה עבדו אחר שראו כבר את נס קריעת ים סוף.ומעמד הר סיני הוצרך לדורות הבאים,וכך נאמר(דברים ד,ט-י):" רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ וּפֶן יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ:
יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב בֶּאֱמֹר יְהֹוָה אֵלַי הַקְהֶל לִי אֶת הָעָם וְאַשְׁמִעֵם אֶת דְּבָרָי אֲשֶׁר יִלְמְדוּן לְיִרְאָה אֹתִי כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר הֵם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה וְאֶת בְּנֵיהֶם יְלַמֵּדוּן".
אבות אבותינו היו עדים למעמד הנשגב בהר סיני,ונתבקשו להעביר זאת לדורות הבאים עד דורינו אנו.על החשיבות שבהעברת המעמד לדורות הבאים כתב רבינו אלבו(ספר העקרים - מאמר ראשון פרק כ):
"מה שהושג בחוש לאיש מה רצוי ומקובל יותר מזולתו עד שלא נמצא עליו חילק או שהושג לאנשים שלמי ההשגה יותר מזולתם או לאנשים רבי המספר יותר מזולתם תהיה האמנתו יותר מתקבלת ומתישבת בלב ותפול האמונה בו בתכלית החוזק ובעבור זה רצה השם יתברך שתנתן התורה על ידי משה בפרסום גדול ורבוי עצום מששים רבוא שלפי דעת חכמי הקבלה המספר הזה כולל לכל הפרצופים ואי אפשר שימצא פרסום יותר גדול ממנו אע"פ שיהיה מספרו יותר גדול ולפי דעת רז"ל היה הפרסום ההוא לכל העולם אמרו ה' מסיני בא וזרח משעיר למו הופיע מהר פארן (דברים ל"ב) מאי בעי בשעיר ומאי בעי פארן אלא מלמד שהחזיר הקב"ה את התורה על כל העולם ולא קבלוה עד שבאו ישראל וקבלוה וכו' (ע"ז דף ב' ע"ב) ובאור זה כי אחר שהיו עתידין לקום בעולם מניחי דתות בשעיר והנטפלים אליה ובפארן והנטפלים אליה שאלו הן האומות הכוללות כל העולם והם מזרע אברהם שהיה ראש המאמינים לפיכך פרסם להם נתינת התורה לישראל להורות שהדת האלהית צריך שתתפרסם בנתינתה פרסום גדול וכל דת שלא תתפרסם נתינתה פרסום גדול כזה איננה אלהית וזה כי הדבר המצטווה לנביא בינו ובין השם יש חשש או ספק לזולתו בקבלה ההיא ואפילו לעומדים בדור ההוא וכל שכן לבאים אחריהם שהרי משה רבינו לא האמינו בו ישראל בנבואתו אמונה שלמה עד יום מתן תורה ששמעו את הקול מדבר אליו כמו שכתבנו לעיל (בפרק י"ח) ובעבור זה לא נתנה התורה בשלמות לאברהם או ליצחק או ליעקב שיצוה אותה את בניו ואת ביתו אחריו שישמרו דרך ה' כי אף אם תהיה הקבלה מהם נמשכת מאבות לבנים כבר היה אפשר שיפול איזה חשש וספק בלב הנמשכים אחריהם בדורות הבאים להיות המקבלים יחידים מה שאין כן בדבר המתברר בחוש לאנשים רבי המספר מאד שהיו בהם אנשים חכמים ונבונים ורבוי דעות מתחלפות ולזה נתנה תואה על ידי משה רבינו בפרסום גדול כזה כמו שאמרנו כדי שלא ישאר שום חשש וספק בלב המקבלים והנטפלים אליהם ולא בלב הבאים אחריהם כלל ותהיה הקבלה נכונה ואמתית בתכלית מה שאפשר".
שרון,ההוכחות רבות הן ,ואפשר להוכיח זאת מהכתובים עצמם.אני מקוה שהדברים שכתבתי לך ברורים,אשמח להשיבך על כל שאלותיך.
בברכה וכל טוב,
שמואל זעפרני

כתבות נוספות