שאל את הרב

התגברות על גאווה וכעס

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 30/06/02 05:38 כ בתמוז התשסב

שאלה

שלום כבוד הרב שמואל אליהו שליט"א!

יש 3 שאלות אודה לרב אם יוכל לענות לי בבקשה והם:

1. מידת הכעס שלי קשה וגדולה מאד אני מאד משתדל לא לכעוס ולא מצליח אני מנסה ונופל ושוב פעם אני יודע שיש פסוק "שבע יפל צדיק וקם" אבל אני לא רואה את הקימה שלי אנא עזור מה לעשות? הייתי רותה גם ספר טוב שמדבר על זה?

2. כנ"ל על גאווה?

3. בשנה האחרונה התחזקתי בדת אמנם אמי ואחי מאד לא אוהבים זאת ואחי לפעמים יורד עלי וכועס עלי ולפעמים הם לא מסכימים שאלך לשיעורים ועוד דברים כאלה.. זה מעציב אותי כי אני מאד רוצה ללמד ולהיות ת"ח אבל הם מראים התנגדות חריפה (ריב כמעט כל יום) אני יודע שכל דעביד רחמנא לטב עביד ישתבח שמו לעולמים אבל מה אעשה אתם ניסיתי להסביר להם אבל הם לא מסכימים ולא מקבלים אותי הם טוענים שאני קיצוני מדי ועוד שבגלל זה אני גורם להם להיות פחות דתיים ואני קצת מדוכא מזה אני כולה רוצה להתקרב להקב"ה ולהיות ת"ח והם "מנסים" להרחיק אותי (אם אפשר לקרא לזה כך) מה לעשות?

סליחה על אריכות הדברים אבל זה ממש דברים מהלב

יהי רצון שיבנה בית המקדש במהרה עוד היום

אמן כן יהי רצון

ישתבח שמו לעולמים

תשובה

בס"ד

המאמץ להתחזק כנגד מידת הכעס הוא באמת החשוב ביותר. וכמו שכתבת - הכעס והגאוה הם מידות ששוכנות אחת צמד לשניה. כי רק מי שחושב שדעתו חשובה וקובעת הוא כועס כשהיא לא נעשית. אבל מי שיודע את מיעוט ערכו - אין לו על מה לכעוס כיון שאין לו רצון אישי עצמי אגואיסטי כלל.

וראה מה שכתב הרמח"ל בספרו מסילת ישרים בפרק יא - "בפרטי מדת הנקיות"
"ונדבר עתה מן הכעס. הנה יש הרגזן שאמרו עליו, כל הכועס כאלו עובד עבודה זרה (זהר בראשית), והוא הנכעס על כל דבר שיעשו נגד רצונו ומתמלא חימה עד שכבר לבו בל עמו ועצתו נבערה. והנה איש כזה כדאי להחריב עולם מלא אם יהיה יכולת בידו, כי אין השכל שולט בו כלל והוא סר טעם ממש ככל החיות הטורפות ועליו נאמר (איוב יח): טורף נפשו באפו הלמענך תעזב ארץ? והוא קל ודאי לעבור על מיני עבירות שבעולם אם חמתו תביאהו להם, כי כבר אין לו מניע אחר אלא כעסו ואל אשר יביאהו ילך.
ויש כעסן רחוק מזה והוא שלא על כל דבר אשר יבואהו שלא כרצונו אם קטן ואם גדול יבער אפו. אך בהגיעו להרגיז, ירגז ויכעס כעס גדול והוא שקראוהו חכמים ז"ל (אבות פ"ה): "קשה לכעוס וקשה לרצות". וגם זה רע ודאי, כי כבר יכולה לצאת תקלה רבה מתחת ידו בזמן הכעס ואחרי כן לא יוכל לתקן את אשר עוותו.
ויש כעסן פחות מזה שלא יכעס על נקלה, ואפילו כשיגיע לכעס יהיה כעסו כעס קטן ולא יסור מדרכי השכל אך עודנו ישמור עברתו. והנה זה רחוק מן ההפסד יותר מן הראשונים שזכרנו, ואף גם זאת ודאי, שלא הגיע להיות נקי כי אפילו זהיר איננו עדין, כי עד שהכעס עושה בו רושם, לא יצא מכלל כעסן:
ויש עוד פחות מזה והוא שקשה לכעוס וכעסו לא להשחית ולא לכלה אלא כעס מעט. וכמה זעמו? רגע ולא יותר, דהיינו, משעה שהכעס מתעורר בו בטבע עד שגם התבונה תתעורר כנגדו, והוא מה שאמרו חכמים ז"ל (שם): קשה לכעוס ונוח לרצות, הנה זה חלק טוב ודאי, כי טבע האדם מתעורר לכעס ואם הוא מתגבר עליו שאפילו בשעת הכעס עצמו לא יבער הרבה ומתגבר עליו, שאפילו אותו הכעס הקל לא יעמוד בו זמן גדול אלא יעבור וילך, ודאי שראוי לשבח הוא, ואמרו ז"ל (חולין פט): תולה ארץ על בלימה, אין העולם מתקיים אלא בשביל מי שבולם פיו בשעת מריבה, והיינו, שכבר נתעורר טבעו בכעס והוא בהתגברותו בולם פיו.
אמנם, מדתו של הלל הזקן עולה על כל אלה, שכבר לא היה מקפיד על שום דבר ואפילו התעוררות של כעס לא נעשה בו (שבת לא). זה הוא ודאי הנקי מן הכעס מכל וכל. והנה אפילו לדבר מצוה הזהירונו ז"ל (שבת לד): שלא לכעוס, ואפילו הרב על תלמידו והאב על בנו, ולא שלא ייסרם, אלא ייסרם וייסרם אך מבלי כעס, כי אם להדריך אותם בדרך הישרה, והכעס שיראה להם יהיה כעס הפנים לא כעס הלב, ואמר שלמה (קהלת ז): אל תבהל ברוחך לכעוס וגו', ואומר (איוב ה): כי לאויל יהרג כעס. ואמרו ז"ל (עירו' סה): בשלשה דברים האדם ניכר: בכוסו, בכיסו ובכעסו:

איזה ניתוח נכון ומדויק של המידה הזו, ולכן אני מציע לך ללמוד את הספר הזה כמה וכמה פעמים כיון שהוא לא רק מסביר לנו את ההגיון של כל דבר אלה הוא גם מוליך אותנו צעד אחר צעד את הפתרון.

זה ספר שכתב אחד הגדולים ביותר בעם ישראל בדורות האחרונים ואע"פ שהספר כתוב בלשון קלילה - הרבה הרבה עומק יש בו ולכן הוא מאוד מומלץ מההקדמה עד המליה האחרונה.
ורה עוד בספר נתיבות עולם של המהר"ל חלק ב' - נתיב הכעס
ושם הוא מתחיל ומסביר
"בספר משלי (י"ד) ארך אפים רב תבונה וקצר רוח מרים אולת. שלמה המלך רצה לומר כי האדם שהוא קשה לכעוס הוא רב תבונה, וזה כמו שאמר שלמה בספר קהלת (ז') וכעס בחיק כסילים ינוח. וזה מפני כי הכעס הוא התפעלות האדם וכל התפעלות הוא לגשם שהוא מתפעל, ולפיכך אמר וכעס בחיק כסילים ינוח שהכסיל הוא רחוק מן השכלי, אבל מי שהוא בעל ארך אפים והוא קשה לכעוס דבר זה מורה על שהוא רב תבונות מפני שהוא שכלי אין בו התפעלות לכך הוא קשה לכעוס. ואמר וקצר רוח מרים אולת פי' כי מי שהוא קצר רוח דבר זה הוא שהפריש ממנו אולת כמו מרים זהב, כי אף שהוא חכם מ"מ כאשר הוא ממהר לכעוס זהו הפרשת אולת. ובמקום אחר (משלי ט"ז) אמר טוב ארך אפים מגבור ומושל ברוחו מלוכד עיר, קרא מי שהוא ארך אפים גבור מפני שעומד כגבור ואינו מקבל התפעלות, ומי שמושל וכובש ברוחו שלא יצא הוא יותר גדול מלוכד עיר שכובש את העיר כי העיר הוא דבר גשמי, אבל זה שכובש רוחו הוא דבר בלתי גשמי לכך הוא יותר, והמדה הזאת שהוא ארך אפים הוא ממדת הש"י שנקרא ארך אפים"

וראה שם באורך.

--------

השאלה השלישית היא תוצאה של שתי השאלות הראשונות. כיון שתלמיד חכם שמתנהג בנחת - כולם אוהבים אותו. וראה מה כתבה הגמרא במסכת יומא דף פו/א

"כדתניא "ואהבת את ה' אלהיך" שיהא שם שמים מתאהב על ידך - שיהא קורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים ויהא משאו ומתנו בנחת עם הבריות מה הבריות אומרות עליו? אשרי אביו שלמדו תורה אשרי רבו שלמדו תורה אוי להם לבריות שלא למדו תורה פלוני שלמדו תורה ראו כמה נאים דרכיו כמה מתוקנים מעשיו עליו הכתוב אומר "ויאמר לי עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר".

אבל מי שקורא ושונה ומשמש תלמידי חכמים ואין משאו ומתנו באמונה ואין דבורו בנחת עם הבריות מה הבריות אומרות עליו? אוי לו לפלוני שלמד תורה אוי לו לאביו שלמדו תורה אוי לו לרבו שלמדו תורה פלוני שלמד תורה ראו כמה מקולקלין מעשיו וכמה מכוערין דרכיו ועליו הכתוב אומר "באמר להם עם ה' אלה ומארצו יצאו"

לכן אם תצליח להתגבר על הכעס והגואה - יאהבו אותך כולם ויסכימו איתך בדרך.

בהצלחה

כתבות נוספות