שאל את הרב

השכבה לגוי מותר או אסור?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 17/03/02 12:34 ד בניסן התשסב

שאלה

בשבוע שעבר שמעתי ברדיו את הרב הרשי הצבאי הרב ויס והוא אמר שם- לחיל הגוי(מצטער לא זוכר את שמו ) שנרצח שבוע בגבול לבנון-שאומנם קוברים אותו בחלקת הלא יהודים אבל עושים לו השכבה וקדיש כמו יהודי האם יכול להיות כדבר הזה?!

בתודה ובברכה

תשובה

השאלה הזו שייכת לשאלה האם יש עולם הבא לנכרי.
התשובה על כך כתובה בגמרא סנהדרין וממנה משמע שיש לנכרים חלק לעולם הבא כיון שרק הנכרים המנוים במשנה הבאה כמו בלעם ודומיו אין להם חלק – משמע שלאחרים יש.
משנה מסכת סנהדרין פרק י
\ב\ שְׁלשָׁה מְלָכִים וְאַרְבָּעָה הֶדְיוֹטוֹת אֵין לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא. שְׁלשָׁה מְלָכִים, יָרָבְעָם, אַחְאָב, וּמְנַשֶּׁה. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, מְנַשֶּׁה יֶשׁ לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא, שֶׁנֶּאֱמַר \דברי הַימים ב לג\ וַיִּתְפַּלֵּל אֵלָיו וַיֵּעָתֶר לוֹ וַיִּשְׁמַע תְּחִנָּתוֹ וַיְשִׁיבֵהוּ יְרוּשָׁלַיִם לְמַלְכוּתוֹ. אָמְרוּ לוֹ, לְמַלְכוּתוֹ הֱשִׁיבוֹ וְלֹא לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא הֱשִׁיבוֹ. אַרְבָּעָה הֶדְיוֹטוֹת, בִּלְעָם, וְדוֹאֵג, וַאֲחִיתֹפֶל, וְגֵחֲזִי:
\ג\ דּוֹר הַמַּבּוּל אֵין לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא וְאֵין עוֹמְדִין בַּדִּין, שֶׁנֶּאֱמַר \בראשית ו\ לֹא יָדוֹן רוּחִי בָאָדָם לְעֹלָם, \לֹא דִין וְלֹא רוּחַ\. דּוֹר הַפְלָגָה אֵין לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא, שֶׁנֶּאֱמַר \בראשית יא\ וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ. וַיָּפֶץ ה' אֹתָם, בָּעוֹלָם הַזֶּה. וּמִשָּׁם הֱפִיצָם ה', לָעוֹלָם הַבָּא. אַנְשֵׁי סְדוֹם אֵין לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא, שֶׁנֶּאֱמַר \שם יג\ וְאַנְשֵׁי סְדֹם רָעִים וְחַטָּאִים לַה' מְאֹד. רָעִים בָּעוֹלָם הַזֶּה. וְחַטָּאִים, לָעוֹלָם הַבָּא. אֲבָל עוֹמְדִין בַּדִּין. רַבִּי נְחֶמְיָה אוֹמֵר, אֵלּוּ וָאֵלּוּ אֵין עוֹמְדִין בַּדִּין, שֶׁנֶּאֱמַר \תהלים א\ עַל כֵּן לֹא יָקֻמוּ רְשָׁעִים בַּמִּשְׁפָּט וְחַטָּאִים בַּעֲדַת צַדִּיקִים. עַל כֵּן לֹא יָקֻמוּ רְשָׁעִים בַּמִּשְׁפָּט, זֶה דּוֹר הַמַּבּוּל. וְחַטָּאִים בַּעֲדַת צַדִּיקִים, אֵלּוּ אַנְשֵׁי סְדוֹם. אָמְרוּ לוֹ, אֵינָם עוֹמְדִים בַּעֲדַת צַדִּיקִים אֲבָל עוֹמְדִין בַּעֲדַת רְשָׁעִים.
וכן ברמב"ם הלכות תשובה פרק ג "וכן חסידי אומות העולם יש להם חלק לעולם הבא".
מימלא אתה למד שיש מקום להשכבה ועילוי נשמה.
איני יודע מה מקור לקדיש על נכרי כיון שכל משמעות הקדיש היא על יהודי בלבד. "בְּחַיֵּיכוֹן וּבְיוֹמֵיכוֹן וּבְחַיֵּי דְכֹל בֵּית יִשְׂרָאֵל" וכד' על כן אינני בטוח שהיה מדובר גם על קדיש. אבל אם כן צריך לשאול את הרב וייס על מה הוא הסתמך.

כתבות נוספות