שאל את הרב

הפריה חוץ גופית

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 05/05/02 11:40 כג באייר התשסב

שאלה

גושלום,

האם מותר לפי ההלכה לעשות הפריה חוץ פית, ואז מכל העוברים לבחור עובר ללא טייזקס?[ שזאת מחלה שבטוח מתים ממנה בסבל וביסורים רבים מקסימום עד גיל 5]

תודה רבה!

תשובה

ב"ה ג' מנחם-אב תשס"ב

לדבורה שלום!

הפוסקים דנו האם הפריה חוץ גופית מותרת או אסורה, הפוסקים המתירים ביניהם הרב עובדיה יוסף סוברים שדינה כמו הזרעה מלאכותית לכל דבר, התינוק מתייחס להוריו לכל דבר, ויש שאסרו זאת מטעם שהדבר מתבצע על ידי גורם שלישי ולא רק הבעל והאשה, חששו לאיסור השחתת זרע, לא מקיימים כך פריה ורביה ועוד. כיום רבו הפוסקים המתירים, אבל בתנאי שתהיה הקפדה מלאה שלא לערבב את זרע הבעל בזרע זר, ובתנאי שאין לזוג אפשרות אחרת להיבנות. כיום יש מכונים מיוחדים הפקחים על כך.

ביצית מופרית, האם יש בהשמדתה משום איסור הפלה, הדבר תלוי במחלוקת הפוסקים האם יש איסור הפלה בתוך אקבעים ימים ראשונים של ההריון, המתירים הפלה בימים אלו, בודאי סוברים שאין בהשמדת הביצית משום איסור הפלה, ויש פוסקים הסוברים בעובר שאינו נמצא במעי אמו אין בו איסור הפלה, עייני באנצקלופדיה רפואית- הלכתית כרך ב' עמ' 139, בודאי בשאלתך לגבי עובר הנושא מחלה קשה, דבר זה עשוי להצטרף כסיבה מקילה להתיר לעשות להפלה. כשמדובר הלכה למעשה יש להפנות שאלה זו לפוסק הלכה.

בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות