שאל את הרב

הערה לשאלה 3246 (צוות הווי)

חדשות כיפה הרב שי פירון 24/07/02 01:06 טו באב התשסב

שאלה

בספר "קדושים תהיו"(הרב שמואל כץ)יש מכתב של הרב אליעזר יהודה וולדינברג,בענין שירת גברים ונשים יחדיו,ואמירת קדיש ע"י בת(עמוד 241).הוא כותב:בסוף פרק ז'כותב וז"ל:יש שהקלו אם אנשים ונשים שרים יחדיו,כיון ששני קולות לא נשמעים בבירור ולא יתנו דעתם לקול הנשים,וכל זאת רק בשיר קודש וכוונתם לשם שמים.וכן כתב החיד"א זצ"ל:"אם יש השראת שכינה דאיכא אימת שמים כתבו המפרשים דשריא אשה לנגן...אם כן מותרים אנשים ונשים לשיר יחד" עכ"ל.ובציונים מציין כמקורות לכל המקורות לכל האמור.חת"ן סופר או"ח שער טהרת הידים סי'י"ד מובא באוצר הפוסקים סי' כ"א,שדי חמד כללים מערכת ק',שרידי אש ח"ב סי' ח',ודבש לפי לחיד"א מערכת ה-ק' סי' י"ט.ובמחילה מכבו' כל הסעיף הזה הוא מוטעה ומטעה(מלבד הס' שרידי אש שדבריו אינם נכונים כלל,ואכמ"ל).והרב מאריך להסביר את הטעות (לפי שיטתו)והרב יראה בפנים.ולפי זה יוצא שמה שהרב התיר "בערך" את צוות הווי זה נופל.בגלל שכל הסתמכות ההיתר של צוות הווי הוא ה"שרידי אש"(לפי הבנתי),והרב וולדינברג אומר שדבריו אינם נכונים כלל(אני קטן מאוד,ואני לא בא ח"ו לנגח או לעקוץ ומה שכתבתי זה לא ממני אלא זה כתוב בספר.אני רוצה להגיע לאמת).תודה ומחילה

תשובה

ב"ה

שלומות!


מחילה, אבל מי נתן לך את הרשות לערער אחר גדלותושל חד מגדולי דורנו, הרב הגדול, הגאו האדיר הרב יחיאל יעקב וינברג. וכבר ידוע מה שאמרו גדולי רבני ליטא על הרב החשוב הנ"ל שהלוואי ויהא להם בעולם הבא חלק בחלקו, וכל זה בשל הבנתו החינוכית המעמיקה. בשל יכולתו לבחון את יסודות ההלכה ולבררם ביחס למציאות היחודית בה הדור נמצא, לכן, זכה הרב וינברג להעמיד דור שלם שסכנה רוחנית כבדה איימה עליו על רגליו. לכן, ספריו הפכו לחושבים. לכן, גם אם זו דעתו של הרב ויינברג, מה בכך?
מדובר בגדול וענק בישראל!
ולגופם של דברים, דברי אינם נבחנים אלה מתוך התאמה למציאות, לדור ולאלטרנטיבה.
גם מי שמחפש אמת צריך לדעת שבהלכה יש לכתחילה - האמת המוחלטת אבל יש גם "דיעבד", "שעת הדחק" ועוד מצבים, שפירושם - האמת המתאימה לנקודת זמן ולנקודת מקום מסויימת ולאנשים מסויימים. זהו הקרע לדברי.
מתוך הכרות עם הנוער הזה. אם היה בכך נדנוד איסור דאורייתא או דרבנן ההייתי אוסרו מיד. אבל אני רואה "מרחב" המאפשר לשקול שיקול חינוכי כדי להגיע לרווח גדול מהנזק, ובדרכי השרידי אש הלכתי.
זוהי אחריות ציבורית לציבור המסויים הזה.
הלוואי ויהיה צוות בנים המופיע בפני בנים וצוות בנות המופיע בפני בנות.


בברכה,,

שי

כתבות נוספות