שאל את הרב

הנחת שניצל קפוא על גבי פלטה בשבת - תשובה מתוקנת

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/02/02 16:06 ד באדר התשסב

שאלה

שלום .

רציתי לדעת האם יש בהנחת שניצל טבעול על גבי פלטה משום בישול בשבת.

איני יודע כיצד הוכן השניצל, מה עוד שלא ברור לי לגמרי אם ללא חימום הוא ראוי לאכילה.

השאלה רלוונטית גם לגבי שניצל בשרי קפוא (כזה שנראה מוכן...מטובל בפירורי לחם) (שאיני יודע אם הוא מוכן או לא).

תודה.

תשובה

שלום וברכה.
אין בישול אחר בישול - אוכל [יבש] שבושל כל צורכו לפני השבת והתקרר - אין איסור לחממו שוב. אולם, חכמים אסרו להניחו ישירות על האש, משום שהדבר נראה כבישול.
לדעת רוב פוסקי זמננו, אסור להניח אוכל יבש קר ישירות על הפלאטה, משום שהדבר נראה כבישול, כשם שאסור להניח ישירות על האש. אולם לדעת הרב עובדיה יוסף הדבר מותר, כיון שאין דרך לבשל על פלאטה. יש להדגיש שמחלוקת זו אינה תלויה בהבדל בין אשכנזים לספרדים, אלא בין פוסקי זמננו, שכאמור רובם אוסרים, כולל חלק גדול מהפוסקים הספרדים.
לפי האוסרים להניחו ישירות על הפלאטה, מותר להניחו על גבי כלי שעומד על גבי הפלטה אפילו אם יגיע לחום שיד סולדת בו.

וכיוון שאפשר לחמם אותו בכלי שעל גבי הפלטה עד לרמת חום שיהיה ראוי לאכילה, לכן אינו נחשב מוקצה כי יש בו שימוש בשבת. (עיין שמירת שבת כהלכתה פרק א', הל' ל"ו–ל"ח).
אך צריך להזהר, שלפני שמניחים אותו על הפלטה הוא יהיה יבש מכל חתיכות הקרח שנדבקות למאכלים מוקפאים, שכן בבישול הקרח שבודאי שאינו נחשב כמבושל כל צרכו יש איסור.
[מסקנה]: יש להוציא את השניצל, לנער אותו מחתיכות הקרח, ולהניח אותו על גבי כלי שעומד על גבי הפלטה. אם אין כלי כזה יש לקחת מכסה של סיר אחר (שטוח) ולהניח אותו על הפלטה ולהניח את השניצל בצלחת מעליו. ולפוסקים כרב עובדיה יוסף מותר להניחו ישירות על הפלאטה.
בברכה,
שמיר.

כתבות נוספות