שאל את הרב

הנאה מעבודת יהודי שנעשתה בשבת

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 22/02/02 03:04 י באדר התשסב

שאלה

ב"ה

לכבוד הרב שליט"א

שלום רב

שאלה המעסיקה אותי מזה זמן רב, והנוגעת לעיניין שמירת שבת.

כידוע, נערכים מעת לעת אירועים שונים במצואי שבת. אירועים אלו מוכנים בדרך כלל בשבת עצמה. כך למשל מערכת הגברת קול, נסיעות האומנים, הגעת אנשי ביטחון ועוד ועוד. יצויין כי גם הופעות הנחשבות כהופעות של הציבור הדתי אינן נקיות מכך (למשל קונצרט חזנות וכו').

השאלה היא איפא האם מותר ליהודי להנות מעבודה זו כשאין ספק שהיא הוכנה בשבת.

בתודה,

נוימן משה

תשובה

בס"ד


שלום וברכה

בודאי שאסור להזמין אירוע שיחייב חילול שבת של יהודים.

כבר נפסקה הלכה בשולחן ערוך (סימן שיח סעיף א) המבשל בשבת (או שעשה אחת משאר מלאכות) במזיד - אסור לו לעולם, ולאחרים מותר למוצאי שבת מיד. ובשוגג - אסור בו ביום גם לאחרים, ולערב מותר גם לו מיד.

במקרה שזה נעשה לצורכו של אדם לכאורה מותר לאחרים מיד וכתב על זה המשנה ברורה שם שזה מותר אפילו למי שנתבשל בשבילו ואין צריך להמתין "בכדי שיעשו" אלא במלאכה הנעשית ע"י נכרי בשביל ישראל משום דקל בעיניו איסור דאמירה לנכרי ויבוא לעשות כן פעם אחרת כדי שיהיה מוכן לו במוצאי שבת מיד. אבל דבר שנעשה ע"י ישראל בידים ודאי ליכא למיחש דעי"ז שנתיר למוצאי שבת מיד, יבא פעם אחרת לומר לישראל לבשל לו בשבת בשביל זה. ועוד שהישראל לא ישמע לו דאין אדם חוטא ולא לו.

אמנם כל הסברה הזאת של המשנה ברורה לא קיימת היום כי בהחלט יש לחוש שאם תתיר לו יעשה כן פעם אחרת ועוד שהיום היהודי המחלל שבת ישמע לו להכין אירוע ובהחלט יעשה כן בפעם אחרת. על כן נראה היה לאסור וכך כתב כף החיים שם בס"ק יב וזה לשונו:

"אמנם כל זה דוקא במבשל במקרה, אבל בפונדק ישראל שמבשל בקביעות מידי שבת בשבתו ודאי אסור למי שנתבשל בשבילו בדעתו ורצונו. ועוד אפילו למי שלא נתבשל בשבילו כלל אין ליקח ממנו משום 'לפני עוור לא תתן מכשול' ומשום 'מסייע ידי עוברי עבירה' - כתב סופר או"ח סימן נ'

משמע ממנו לאסור במקרה השאלה

כתבות נוספות