שאל את הרב

הלכות נעלים ביום כיפור

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 04/10/03 17:31 ח בתשרי התשסד

שאלה

האם מותר ללכת ביום כיפור עם נעלים שסולייתם משעם אבל יש להם רצועה מעור מעל הרגל?

תשובה

בס"ד

אם הרצועה היא לקישוט - מותר.
אם היא להחזיק את הנעל - אסור.

וראה: [הלכות נעילת נעלים ביום כיפור]

כא.
אסור לנעול נעליים או סנדלים של עור, אבל נעליים של בד וגומי מותרים. אמנם נעל בד שיש לה סוליה של עור - אסורה, וכן נעל עץ עם חיפוי של עור - אסורה. אבל נעל בד שיש לה קישוטי עור - מותרת.\ שו"ע שם סע' טז \.

כב.
נעל של עץ עם רצועת עור שמחזיקות את הרגל - מותרת.\ שו"ע שם. כה"ח ס"ק עה \.

כג.
יש מחמירים שלא לנעול נעל גומי עם סוליה עבה אף על פי שכולה גומי.\ עיין כה"ח שם ס"ק סט, ע שע"ת אות י"א. וכן משמע מהרמב"ם, הל' שביתת עשור פ"ג ה"ז \.

כד.
חיילים ההולכים במסעות רגליים בנעלי עור, וכן מי שמהלך מעיר לעיר ברגל, כיון שהוא טורח גדול, לא אסרו עליו חז"ל לנעול נעליים, אך עדיף שילך עם נעלי גומי. אמנם כשמגיע לעיר, חולץ את נעליו. ואם נוסע ברכב, אסור בנעילת הסנדל.\ עיין שם סע' יז \.
כה.
מי שחייב לילך עם נעלי עור מחמת בריאות - ישים בנעליו עפר וכדו' לזכור את הצום והצער.\ כה"ח שם ס"ק פ \.
כו.
מי שאין לו נעלי בד - ילך עם גרביים. ואם הוא נמצא במקום נכרים שאינו יכול לילך עם גרביים ישתדל לקנות נעלי בד וגומי שלא לבטל המצוה. ואם אין לו, יכול לילך עם נעלי עור.\ כה"ח שם ס"ק פא \.
כז.
אפילו מי שנועל נעליים רגילות בהיתר כדלעיל - לא מברך בברכות השחר של תשעה באב "שעשה לי כל צרכי" כיון שרוב הציבור לא עושה כמותו. ויש סוברים לברך ברכה זו במוצאי תשעה באב כשלובשים את מנעליהם, ואין דעתו של הרב "בן איש חי" ב"רב פעלים" נוחה מזה.\ ר"פ ח"ב ח'. עיין כה"ח שם ס"ק ע"ח וכן הרבה אחרונים מסכימים עם הר"פ עיי"ש \.
כח.
קטנים שהגיעו לגיל שמבינים שהוא יום תשעה באב - צריך לחנכם שלא ילבשו מנעלי עור.

כתבות נוספות