שאל את הרב

הלכות מאכלי חלב ובשר בשבועות

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 15/05/02 09:02 ד בסיון התשסב

שאלה

האם יוצאים ידי חובת החג אם לא אוכלים ארוחה בשרית???- או שאפשר לאכול רק חלבי?

אודה לך אם תענה לשאלתי בהקדם...

תשובה

בס"ד

רצוי לאכול ארוחה בשרית על מנת שיהיו שני לחמים בארוחות החג. אחד לארוחה הבשרית ואחר לארוחה החלבית וכך יהיה רמז לשתי הלחם של חג השבועות. אבל מי שלא אוהב לאכול בשר - לא חייב.

ואכתוב לך כמה מהלכות האוכל בחג השבועות


א.
מאכלי חלב - מנהג ישראל לאכול מאכלי חלב ביום א' של שבועות, והטעם העיקרי לכך הוא, מפני שיש צורך לאכול שני מאכלים זכר לשתי הלחם, ולכן אוכלים מאכל אחד של חלב ומאכל אחד של בשר ועם כל מאכל אוכלים לחם אחר \רמ"א תצד סע' ג\.
ב.
יש שכתבו שהטעם לאכילת מאכלי חלב ואחר כך בשר בחג השבועות, הוא כדי להדגיש את השוני שלנו מהמלאכים שאכלו אצל אברהם בשר וחלב, ובזכות השוני הזה ניתנה לנו התורה ולא למלאכים \באר היטב תצד ס"ק ח ומשנ"ב שם יב יג\.
ג.
יש שנתנו טעם משום שבשבועות קבלו בנ"י את עשרת הדברות שכלולים בהם תרי"ג מצות, נמצא שלאחר מתן תורה לא יכלו לאכול בשר שעדיין לא למדו כיצד לשחוט, ועל כן אכלו רק מאכלי חלב.
ד.
יש שכתבו טעם לעניין ע"פ הזוהר \פרשת אמור צז ב\ שכתב שימי ספירת העומר הם דוגמת שבעה נקיים שבהם נטהרת אשה ממקור דמיה, אף כאן נטהרו ישראל בספירת שבעה שבועות מדם מצריים. וחכמינו אמרו, שאשה מינקת אינה רואה דמים, כיוון שהדם הופך לחלב, אף כאן טהר עם ישראל מהדם, והחלב הוא סמל לטהרתנו \מג"א תצד ס"ק ו\.
ה.
מנהג ישראל לאכול דבש וחלב בחג השבועות על שם הפסוק שנאמר על התורה: "דבש וחלב תחת לשונך" \שיר השירים ד יא\. ויש אוכלים עוגה האפויה או מטוגנת בחלב וחמאה וטבולה בדבש \כה"ח תצד ס"ק ס\.
ו.
יש שכתבו שטעם אכילת מאכלי חלב בשבועות הוא משום ש"חלב" בגימטריה ארבעים כנגד ארבעים יום ששהה משה במרום ללמוד תורה \ועיין אורח חיים עמ' רמ"ז\.
ז.
חייב אדם לשמוח בחג הזה, ואין שמחה אלא בבשר ויין. ולכן לא יסתפק אדם במאכלי חלב בלבד. אמנם מי שאינו שמח במאכלי בשר, אינו מחויב לאכלם.
ח.
יכול לאכול בלילה את מאכלי הבשר, וביום את מאכלי החלב. ואין צריך שניהם להיות דוקא ביום.
ט.
כשחל שבועות ביום שישי ישתדל לסיים את אכילת ארוחת הצהרים לפני חצות היום כדי שיאכל בליל שבת בתיאבון. ובדיעבד יכול לאכול עד זמן מנחה קטנה שהוא שעתים וחצי לפני השקיעה \ויש אומרים שלוש שעות, והכל בשעות זמניות עיין שו"ע רמט סע' ב והחונים עליו\.
י.
מי שרגיל לאכול ביום שבועות את מאכלי הבשר בשעה מוקדמת ואחר שש שעות את מאכלי החלב, צריך בשנה זו לאכול מוקדם את מאכלי הבשר בכדי שיאכל סעודה חלבית בשעה מוקדמת.

כתבות נוספות