שאל את הרב

הכשרת המטבח לפסח

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 17/07/02 08:21 ח באב התשסב

שאלה

כיצד יש לנהוג במכסה של כיריים או בחרסינות שמאחורי הכיריים, וכיצד בודקים ארונות מטבח ומקרר שהחמץ מצוי בהם ביותר?

תשובה

כיריים – המכסה שעל הכיריים זהו מכסה גדול, שבדרך כלל קשה להגעילו, אך בוודאי הוא זקוק לכך, שכן כל השנה הוא בולע מהבלם של הסירים המתבשלים על הכיריים. משום כך, יש לרוחצו יפה יפה, לשפוך עליו מים רותחים מקומקום חשמלי ולאחר מכן לצפותו בנייר כסף. מי שלא עשה כן, ובישל על הכיריים בפסח יעשה שאלת חכם. אותם דינים חלים לגבי אריחי החרסינה שבגב התנור.

ארונות מטבח - נשים זריזות מנקות את ארונות המטבח לפני הפסח ומאחסנות בהם מצרכים לפסח. מצד הדין, אין כמו ארונות מטבח שצריכים לבדוק בהם את החמץ אור לי"ד, שהרי זהו המקום הקלאסי שבו רגילים להכניס חמץ. על מנת לחסוך את הצורך בבדיקה, יש לנקות היטב את הארונות (אין צורך במים רותחים), לעטוף מדפים בניר, לסתום היטב חורים וסדקים (בגבס, במרק וכדו') לבל יגיעו דרכם נמלים וחמץ בפיהם. לאחר זאת לבדוק בלילה לאור נר, ורק אח"כ להכניס את מצרכי הפסח לארון. פתק על הארון ובו רשום "כשר לפסח" יפטור את הבעל מבדיקת הארון אור לי"ד, וטוב שבאותו לילה תאמר האשה לבעלה שארון זה כבר בדוק.

מקרר - בו, שלא כבארונות הנ"ל, נחוצה בדיקה מעולה בליל ערב פסח, וזאת אחרי נקוי מדוקדק, במיוחד בחריצים ובסדקים גם בידיות. מים חמים עשויים להועיל בריכוך הלכלוך.
בין דלת המקרר למקרר מורכב גומי, ואותו יש לנקות ולשפשף היטב - לקיים את הנפסק בשלחן-ערוך (שו"ע או"ח תנא יח) "שהשפשוף בהם עיקר גדול". כיון שהשימוש הרגיל במשך השנה אינו בחום, והחשש הוא רק שמא נכנסו פירורי חמץ בין כפלי הגומי או נדבקו בו, די בהדחה וניקוי ואין צורך בהגעלה או בעירוי מים רותחים

קולט אדים - את קולט האדים יש לנקות היטב, ובעיקר משומנים שדבקו בו. במידת האפשר רצוי לפרק את חלקיו ולנקותו היטב מבפנים, ויחד עם זאת: לצפותו בניר כסף כפול, ולא להשתמש בו בפסח.

כתבות נוספות