שאל את הרב

האם מצוות כיבוד הורים עדיין שייכת בדורנו החצוף?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/01/02 10:50 טז בשבט התשסב

שאלה

מה בדיוק הגדרים בכיבוד הורים? נראה לי שלא השתנו הגדרים במהלך התקופות ואם כך לדור שלנו קשה מאוד בכיבוד הורים בגלל החוצפה וחוסר הכבוד שנהוגים. מה צריך לעשות?

מישהי שתפסה את עצמה

(אני בת 16 אם זה משנה)

תשובה

שלום,
השאלה הזאת אינה רק בכיבוד הורים, אלא כל פרט במצוות שנראה לנו, שאינו שייך למציאות החיים המודרנית, האם יצטרך לעמוד מול הבחינה הזאת– האם המצווה עדין אקטואלית או שמא "אבד עליה הכלח"?
בסוף תפילת שחרית מודפסים י"ג העיקרים של הרמב"ם, העיקר התשיעי הוא "אני מאמין באמונה שלמה, שזאת התורה לא תהא מוחלפת, ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו". התורה והמצוות שיש בידינו הם אותם שניתנו למשה בהר סיני, ואין בהם שום שינוי. ואנחנו צריכים להאמין שגם בעתיד לא יהיה בהם שום שינוי ותחלופה.
כשהקב"ה ציווה מצווה כלשהי, הוא ראה לנגד "עיניו", לא רק את דור המדבר, ועל פי היכולות שלהם נתן את המצוות, מולו עמדו כל הדורות. הקב"ה שהנביא מכנה אותו "קורא הדורות מראש", צפה לפני נתינת התורה את כל הדורות. דור דור וכוחותיו דור דור ויכולותיו, עם כל הנסיונות ועם כל הפיתויים, והחליט שגם לדור שלנו התורה שייכת ורלוונטית. אולי לזה התכוונו חז"ל במדרש, שכל הנשמות עמדו על הר סיני, אף אחד לא יכול לטעון "אם ה' היה רואה אותי, הוא היה יודע שהמצווה הזאת קשה מידי, ולא שייכת לתקופה שלי". גם אתה היית שם! חז"ל אומרים ש"אין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו" כל הבקשות (המצוות) שלו הם בתחום האפשרי, ואנחנו לא נדרשים להיות יותר ממה שאנחנו.
זה פשוט, שבגלל שאנחנו חוצפנים לא יעשו לנו הנחות והקלות. "חוצפה"- היא מידה שלילית, "חוצפה"- היא לא פטור. כשיש מידות רעות צריך להתמודד עם קיומם, ולא להשלים איתן! ישנן מצוות נוספות שהיום יותר קשה לקיים מאשר פעם. לדוגמא, צניעות. הרחוב והתקשורת היום מספקים לנו אתגרים קשים במיוחד, בכל מה שקשור לצניעות, אתגרים שהרבה לא מצליחים להתמודד מולם. אבל אף אחד לא יטען שבגלל שקשה אנחנו נשנה את הגדרים, או אולי נוציא פטור.
יכול להיות מקרים מאוד ספציפיים, שבהם יהיה אפשר לאמר, שהמציאות השתנתה, ומה שפעם היה נחשב למכובד, היום אינו כבוד, אלא התנהגות משונה. ורק במקרים האלה יש שינוי, (לא בעקרונות אלא בישום). לדוגמא יש כל מיני הלכות איך צריך לדבר עם ההורים בכל מיני מצבים, חלק מהמשפטים האלה כתובים בארמית. ברור שהיום בן שרוצה לכבד את אביו, יכול להשתמש בשפה שהוא מדבר, ולא להגיד לאבא שלו משהו ששניהם לא מבינים. אבל העקרונות לא משתנים, ומחייבים אותנו היום כמו פעם.
ואולי היום יותר מפעם, דווקא בדור שלנו יש יותר עניין לכבד את ההורים, בגלל החוצפה וחוסר הכבוד הנהוגים היום, מקשים שבעתיים את גידול הילדים, כל ילד קטן צועק ומתחצף, ולמרות הכל ההורים שלנו באהבה ובמסירות עושים למעננו מעל ומעבר, אולי דווקא בגלל החוצפה אנחנו צריכים להיות יותר אסירי תודה, והשתדל יותר בקיום המצווה החשובה והייחודית הזאת.
בהצלחה
שמיר, חברים מקשיבים

כתבות נוספות