שאל את הרב

האם להיות ציוני

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 04/04/02 06:51 כב בניסן התשסב

שאלה

אתמול דיברתי עם אחותי בנושא של ציונות וההשקפה שלה. אחותי ב"ה חזרה בתשובה לא מזמן והיא עכשיו בשלב שהיא צריכה לבחור לאיזה זרם היא משתייכת. היא אמרה לי שמה שמפריע לה בעיקר בנושא של ציונות זה שני דברים-

1. יש שתי שבועות של חז"ל בנוגע לגאולה האחרונה שאומרות שהגאולה צריכה להעשות בידי ה' ע"י ניסים גדולים שהם אלו שיקבצו את כל היהודים לארץ ואז תהיה גאולה ולכן יש את כל ההתנגדות לציונות כי בעקבות השבועות האלו ניתן להבין שכל ההשקפה של הציונות הדתית בעצם מעכבת את בגולה ע"י כך שאנו באים לארץ ומנסים להחיש את הגאולה ע"י המעשים שלנו ובכך מפרים את השבועה שהגאולה תבוא בידי ה'...

2. הדבר השני שהפריע לה זה שבתקופתו של הרב קוק זצ"ל כל המתנגדים לדרכו היו ממש גדולי הדור וצדיקים גמורים, כמובן שאני לא באה להוריד מצדיקותו של הרב קוק אבל איך ייתכן שאנשים כ"כ קדושים כמו למשל החפץ חיים ועוד כ"כ התנגדו לדרכו?

אני לא ממש ידעתי לענות לה תשובות מספקות...ולכן אני פונה עכשיו אליך בתקווה שתעזור לי להבין קצת יותר את העקרונות העומדים מאחורי הדרך שאני הולכת בה...

תודה רבה

והלוואי שבע"ה נזכה לגאולה שלמה...

אופק.

תשובה

בס"ד

שלום אופק

התשובות לשאלות של אחותך הם ממש היסודות של החיים שלנו בארץ, אבל הן שאלות שהיו שייכות לדור הקודם. כמעט כל רבני הדור הזה כבר פסקו הלכה בגופם ממש ועלו ובאו לארץ ישראל.
בדור הקודם היו רבנים שאמרו להשאר בחו"ל, אבל היום אין בנמצא רבנים כאלה. אולי אולי הרבי מסטאמר. אבל רובם הגדול כבר דיברו ברגלים ובאו לכאן.

גם האדמור מחב"ד ע"ה שלח לכאן מאות ואלפים מתלמידיו שיקימו ישוב ושכונות וישיבות ומוסדות חינוך לעשרות ולמאות ולאלפים. גם הוא אמר בסוף ימיו שאנחנו בתהליך של תשובה.

העובדה שהרב קוק אמר זאת כמעט לפני כולם לא מורידה בערכו, אלא רק מעלה את ערכו.

לגבי שלושת השבועות יש כמה וכמה מאמרים חשובים על כך מגדולי ישראל אבל אני אביא לך מאמר שכתב אחד גדול מגדולי העולם - האר"י הקדוש בשם הזוהר הקדוש והוא שבסוף אלף השנים נגמר ענין השבועות. ומובא בספר עץ חיים - הקדמת מוהרח"ו זיע"א על שער ההקדמות

"אמר עוד במדרש הנ"ל "ובגין דא השבעתי אתכם בנות ירושלים וכו' פירוש הדברים כי הנה היתה השבועה הגדולה לאלהי"ם שלא יעוררו את הגאולה עד שאותה האהבה תהיה בחפץ ורצון טוב כמ"ש "עד שתחפץ" כבן העובד את אביו. ועיין בכל פלטרין דיליה ובכל גניזין דיליה ולא כעבד העובד במשנה ולוקח השפחה ע"מ לקבל פרס
וכבר אמרו רז"ל כי זמן השבועה היא עד אלף שנים כמ"ש ז"ל בברייתא דר' ישמעאל בפרקי היכלות ע"פ דניאל וז"ל ואתיהבון בידיה עד עידן ועידנין ופלג עידן.
ואיך הראהו הקב"ה ליעקב אבינו שר עולם והוא שרו של בבל ע' עוקין וכו' ע"ש. וכן בזהר פרשת וירא ד' קי"ז ע"א וז"ל אמר ר' יוסי כל דא אריכו זמנא יתיר מכמה דאוקמיה חבריא דאיהו יומא חד גלותא דכנסת ישראל ולא יתיר דכתיב נתנני שוממה כל היום דוה"

דברי האר"י הקדוש שנאמרו על ידי תלמידו רבי חיים ויטאל אינם אמירה בלבד - הוא קם ועשה מעשה ועלה לארץ הוא ותלמידיו. גם גדול גדולי הפוסקים רבי יוסף קארו ותלמידיו עשו מעשיהם ועלו לארץ בעקבות הוראה משמים שהגיע זמן הגאולה (מכתב רבי שלמה הלוי אלקבץ) כך עשה הרמב"ם זיע"א. מי הוא זה שיבוא להרהר אחריהם?

עוד יש הרבה בענין זה וראה מאמרו של הרב אבינר על כך שהאריך להביא את הרבה מגדולי ישראל שאמרו שאין כלל בימינו איסור השבועות.

2- לשאלה השניה - זו ממש טעות לומר שהחפץ חיים התנגד לרב קוק. החפץ חיים היה אחד הגדולים החשובים ביותר שדיברו על כך שעכשיו עת הגאולה. הוא גם כתב על כך מאמר מיוחד שנקרא "ציפת לישועה".

3- לא כל גדולי הדור התנגדו לציונות. היו הרבה שהיו בעד. כדאי לאחותך לראות שני ספרים חשובים. אחד נקרא "איילת השחר" של הרב פילבר. והשני "אם הבנים שמחה" של הרה"ג טיכטל הי"ד שהסביר את מקור ההתנגדות של חלק מהרבנים החרדים וגם שלו לעליה לארץ, מה היה מקורה ומה נותר בסופה.

לסיכום ואולי להתחלה. אמור לה לקרוא את פסוקי התורה ואת פסוקי הנביאים ואת פסוקי הכתובים המדברים על גאולה וארץ ישראל בשקט ובנחת מתוך רצון להבין באמת מה כתוב שם.
לקרוא את דברי חז"ל עליהם בפשטות, בשכל ישר, בלי לתת להתחכמויות לסלף את הכתובים. והיא תראה מיד שהדרך של הקב"ה היא רק בארץ ישראל.
וברצוני לומר לה מה שכתב הרמח"ל בתשובה לרבו ששאלו למה הוא מתעסק ומדבר על גאולה ומשיח כל הזמן וענה לו שהוא ממשיך בזה את דרכו של הרשב"י שבזוהר בתיקונים וברעיא מהימנא (לב ליבו של הזוהר) אין שתי שורות בלי גאולה ומשיח!! (מובא בהקדמה לספרו "מאמר הגאולה")
וגם הוא קם ועשה מעשה ועלה לארץ ישראל. לדעתי, היום רוב מוחלט של הרבנים החרדים חושבים כך. כל הויכוח שהיא מדברת עליו הוא ויכוח היסטורי. אולי יש כמה אנשים שעוד מחזיקים בו שפשוט אוהבים ויכוחים. אבל היא כחוזרת בתשובה לא צריכה להכנס לכל הבעיות של הדתיים. שתשאר טהורה ונקיה מכל המחלוקות הללו. היום כולם אוהבי ציון!! ואוהבי ארץ ישראל וגם מי שטעה בכך - היום חוזר בו.
ראי - גדולי התורה האמתיים כבר מזמן לא מתעסקים בויכוח הזה. כמעט כולם מבינים את חשיבות ארץ ישראל ומורים לשומעיהם לא לותר עליה.

בהצלחה.

(אם דברי צריכים ביאור - שלחי עוד שאלה ואענה עליה)

כתבות נוספות